گزارش اوسینتی

بررسی تغییر رشته دانشگاهی رتبه های برتر کنکور

انتخاب رشته‌ تحصیلی دانشگاهی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تصمیم‌گیری‌های هر شخص در زندگی‌اش می‌باشد. دانش آموزان پس از دوازده سال تحصیل و گذراندن سد کنکور، با چالشی به نام انتخاب رشته روبرو می شوند. در این گزارش به بررسی اوسینتی رشته تحصیلی رتبه‌های برتر کنکور، شغل، محل زندگی آن‌ها و اینکه «آیا احتمالا تغییر رشته دانشگاهی داشته اند یا نه؟!» پرداخته‌ایم.


متاسفانه فضای کنکور و ورود به دانشگاه طوری شده‌است که خانواده‌ها و جامعه (دوستان، مدارس و …) اغلب توجه کافی به علاقه و سلایق شخصی دانش‌آموز ندارند و صرفاً بر اساس رتبه کنکور به‌دنبال ورود به بهترین رشته ممکن از لحاظ عرفی هستند. همین موضوع باعث می‌شود دانشجویان پس از گذراندن چند ترم تحصیلی در رشته انتخابی، به دلایل مختلفی مانند عدم علاقه به مباحث درسی آن رشته، بی‌رغبتی به فضای کاری آن رشته در آینده و یا ناتوانی در مطالعه دروس رشته مورد نظر، مشروطی‌های پی‌درپی به بار آورند و سرانجام به فکر انصراف یا تغییر رشته بیافتند. البته همه اینها به شرطی است که قبل از آن اخراج نشده باشند…!

لذا این روزها اخبار و آمار فراوانی در زمینه افزایش نرخ انصراف و تغییر رشته در دانشگاه‌ها می‌شنویم، مانند

با این وجود، تصور اغلب ما این است که معمولاً کسانی اقدام به تغییر رشته می‌کنند که از بنیه علمی خوبی برخوردار نیستند و به ناچار از رشته انتخابی انصراف می دهند. اما وضعیت در مورد رتبه های برتر کنکور چطور است؟ آیا آنها هم انصراف یا تغییر رشته دانشگاه داده اند؟!

این سوالی بود که ما را در اوسینت دات آی آر بر آن داشت تا ببینیم در منابع آزاد و عمومی، چه اطلاعاتی درباره سرنوشت رتبه های برتر کنکور می‌توانیم پیدا کنیم. نتیجه این بررسی یک گزارش جذاب شد که شاید شما را وادار کند کمی بیشتر درباره انتخاب رشته دانشگاه خود بیاندیشید…!

سرنوشت رتبه های برتر کنکور

برای انجام این بررسی، سراغ رتبه های برتر کنکور در سال های 84 تا 89 رفتیم تا مطمئن باشیم احتمالا دوران تحصیل آنها به پایان رسیده باشد. از سوی دیگر منبع بسیار مناسب جهت شناسایی و پیدا کردن این افراد، لینکدین (LinkedIn) می‌باشد. لینکدین شبکه اجتماعی متخصصین و کسب و کار هاست. شرکت‌ها، استارت‌آپ‌ها و افراد مختلف در لینکدین، به معرفی و بیان سوابق تحصیلی و تجربیات شغلی خود در آن می‌پردازند. پس احتمالا می‌توان توقع داشت رد پاهایی از رتبه های برتر کنکور، روند تحصیلی آنها و وضعیت شغلی فعلی شان را در این شبکه اجتماعی پیدا کنیم.

مقداد ولایی رتبه 10 کنکور 84برق! فقط به خاطر رتبه 10

مقداد ولایی؛ رتبه 10 رشته ریاضی سال 84

مقداد ولایی دوران کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است. پس از آن برای کارشناسی ارشد به سراغ رشته مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) رفت. آقای ولایی برای مقطع دکتری، رشته مدیریت دولتی را در دانشگاه تهران انتخاب کرده اند. ایشان اکنون موسس و مدیرعامل شرکت جاب ویژن (شرکت استخدام و کاریابی) هستند.

سوابق تحصیلی مقداد ولایی در لینکدین
سوابق تحصیلی مقداد ولایی در لینکدین

همانطور که مشاهده می‌کنید رشته‌ تحصیلی دوران کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین شغل و کسب‌وکار فعلی ایشان هیچ ارتباطی به مهندسی برق ندارد! به سادگی می‌توان حدس زد، آقای ولایی چون در کنکور رتبه 10 را کسب کرده بودند مجبور به انتخاب رشته برق شده اند… چرا که توقع رایج جامعه این است که رتبه‌های زیر 100 رشته برق شریف را انتخاب کنند! شاید رشته‌ای مثل مهندسی نرم‌افزار و یا اقتصاد کاربرد بیشتری برای وضعیت شغلی امروز ایشان می‌داشت…

صفحه مقداد ولایی در لینکدین

صنعتی شریف، بریتیش کلمبیا… اپلیکیشن شیپور!

دلارام عبدالله‌زاده؛ رتبه 5 رشته ریاضی سال 84

خانم عبدالله زاده هم مثل اغلب دیگر رتبه‌های برتر کنکور که سراغ رشته های برق یا مکانیک می‌روند، مهندسی برق دانشگاه شریف را برای مقطع کارشناسی خود انتخاب می‌کنند. اما در ادامه به دانشگاه British Columbia رفته و مشغول رشته نانوتکنولوژی شدند.

عبدالله زاده پس از طی مدارج تحصیلی، در حوزه شغلی نیز تنوع جالب توجهی را تجربه کرده است. ابتدا مدتی در شرکت اینتل (Intel) مشغول به کار بوده است و اکنون از مسئولین شرکت شیپور در ایران است.

سوابق کاری دلارام عبدالله زاده
سوابق کاری دلارام عبدالله زاده

صفحه دلارام عبدالله زاده در لینکدین

امیرحسین عبدی رتبه 2 رشته تجربی سال 85

دندان پزشکی یا کامپیوتر، مسئله این است!

امیر حسین عبدی؛ رتبه 2 رشته تجربی سال 85

آقای عبدی پس از قبولی در رشته دندان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، تصمیم به تحصیل همزمان رشته مهندسی کامپیوتر گرفتند! به طوریکه ضمن تحصیل رشته دندان‌پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی، دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر را نیز گذرانده اند. عبدی مقطع کارشناسی ارشد خود را نیز در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف سپری کرد و پس از آن برای ادامه تحصیل در همین رشته، دانشگاه British Columbia در کشور کانادا را انتخاب کرد. عبدی مدتی را برای مدرک دکترای خود در شرکت Google مشغول به کار بوده و اکنون از اعضای هیئت علمی دانشگاه British Columbia است.

سوابق تحصیلی امیرحسین عبدی در لینکدین
سوابق تحصیلی امیرحسین عبدی در لینکدین

صفحه امیرحسین عبدی در لینکدین

گزارش سایت دانشگاه تورنتو درباره مسیر تحصیلی عجیب دکتر امیرحسین عبدی

سام رضایی رتبه 2 رشته ریاضی سال 85

باز هم دام مهندسی برق!

سام رضایی؛ رتبه 2 رشته ریاضی سال 85

سام رضایی نیز همانند اکثر رتبه‌های تک رقمی رشته ریاضی، مهندسی برق دانشگاه شریف را انتخاب کرد. اما برای مقطع کارشناسی ارشد، مهندسی برق را رها کرد و سراغ رشته‌ی کسب‌وکار بین‌المللی در دانشگاه Hult International Business School رفت. اما پس از اخذ مدرک، به تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد اما اینبار در رشته اقتصاد دانشگاه George Washington پرداخت! او اکنون ساکن آمریکا است و سابقه فعالیت در سازمان‌هایی نظیر World Bank را داشته و در حال حاظر در سمت مسئول کنترل ریسک در City National Bank آمریکا فعال است.

سوابق تحصیلی سام رضایی در لینکدین
سوابق تحصیلی سام رضایی در لینکدین

صفحه سام رضایی در لینکدین

مریم اسلامی رتبه 9 رشته ریاضی سال 86

از مهندسی تا اتاق عمل

مریم اسلامی؛ رتبه 9 رشته ریاضی در سال 86

خانم اسلامی ابتدا در دانشگاه شریف و رشته مهندسی مکانیک مشغول به تحصیل بوده اند. اما پس از گذراندن دوران کارشناسی، برای ادامه تحصیل سراغ رشته پزشکی می‌روند! در سال 2011 به کانادا مهاجرت کردند و سرانجام در سال 2018 موفق به کسب مدرک پزشکی خود از دانشگاه British Columbia کانادا شدند.

سوابق تحصیلی مریم اسلامی در لینکدین
سوابق تحصیلی مریم اسلامی در لینکدین

صفجه مریم اسلامی در لینکدین

معرفی خانم دکتر اسلامی در سایت دانشگاه بریتیش کلمبیا

رامین فروزنده رتبه 5 رشته ریاضی در سال 88

مکانیکی اقتصاددان!

رامین فروزنده؛ رتبه 5 رشته ریاضی در سال 88

رامین فروزنده رشته مهندسی مکانیک دانشگاه شریف را برای دوران کارشناسی خود انتخاب کرد. اما پس از فارغ التحصیلی، برای مقطع کارشناسی ارشد ترجیح داد در رشته اقتصاد آن دانشگاه ادامه تحصیل دهد. فروزنده برای دوران دکتری خود هم سراغ رشته تحلیل و سیاست‌گذاری اقتصادی University of Toronto – Rotman School of Management را انتخاب کرد و اکنون دانشجوی دکتری این رشته ‌است.

سوابق تحصیلی رامین فروزنده در لینکدین
سوابق تحصیلی رامین فروزنده در لینکدین

صفحه رامین فروزنده در لینکدین

بهاره ادهمی رتبه 7 رشته تجربی سال 85نه قاطع به پزشکی!

بهاره ادهمی؛ رتبه 7 رشته تجربی در سال 85

اما در کنار نمونه های تغییر رشته، بد نیست یک نمونه شنا بر خلاف عرف رایج جامعه هم مثال بزنیم. خانم ادهمی با وجود کسب رتبه زیر ده در کنکور تجربی، برخلاف بسیاری از داوطلبان سراغ پزشکی یا دندان پزشکی نرفته و برای مقطع کارشناسی رشته بیوتکنولوژی (زیست فناوری) دانشگاه تهران را ترجیح داد. ایشان دوران کارشناسی ارشد خود را نیز در همین رشته و دانشگاه ادامه دادند. سرانجام برای دوران دکتری خود، رشته ژنتیک مولکولی دانشگاه تورنتو کانادا را انتخاب کرد. خانم ادهمی اکنون به عنوان محقق و پژوهشگر در  The Hospital for Sick Children کانادا مشغول است.

سوابق تحصیلی بهاره ادهمی در لینکدین
سوابق تحصیلی بهاره ادهمی در لینکدین

صفحه بهاره ادهمی در لینکدین

جمع‌بندی:

در این بررسی دیدیم که مسئله انتخاب رشته اشتباه و تغییر آن در مقاطع بعدی در میان رتبه های برتر کنکور نیز امری رایج است. نمونه های دیگری هم در دسترس بود ولی به جهت طولانی نشدن گزارش از آنها صرف نظر کردیم.

اما همه این‌ها نشان می‌دهد فضای موجود در جامعه چه فشار غیرمنطقی و از سوی دیگر خطرناکی را به روی دانش آموزان در آستانه انتخاب رشته وارد می‌کند. اتفاقی که هم هزینه مالی برای کشور وارد می‌کند و هم فرصتی که می‌شد در راستای علاقه و استعداد فرد صرف شود، به پای یک تصمیم اشتباه هدر می‌رود. کاش به جای آنکه معیارهایی چون شأن شغلی یا درآمد به عنوان جنبه اصلی انتخاب رشته را پیدا کنند، علاقه، سلیقه و استعداد معیار اصلی باشد.

نکته بدیهی اما مهم آن است که آیا پرستیژ یک رشته و حرف مردم، ارزش آن را دارد که سرنوشت خود را تا آخر عمر برای آن تلف کنیم…؟ به قول معروف: «چرا عاقل کند کاری که …»

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام
    امیدوارم که مثل چالش سرچ تصویر با یندکس، این کامنت من رو منتشر کنید وگرنه منم توی این دوران ناامیدی عمومی جامعه، میشم مثل بقیه که مشارکت نمیکنن!!!
    درمورد خ اسلامی، توی قسمت اول مستند میراث آلبرتا، اطلاعات بیشتری دستتون رو میگیره (زمانی که توی ایران بود و در شرف مهاجرت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا