گزارش اوسینتی

بررسی اوسینتی؛ تاثیرگذاری صدا و سیما

آیا «عصر جدید» بر زندگی مردم تاثیر داشته است؟

این روز‌ها رسانه‌های جمعی اعم از تلوزیون، رادیو و رسانه بین‌المللی مثل اینترنت بخش عمده‌ای از اوقات فراغت افراد را پر می‌کنند. شاید برای شما هم سوال باشد که تاثیرگذاری صدا و سیما چقدر است؟ آیا با ترویج تلفن‌های همراه و شبکه‌های مجازی هنوز هم افراد برنامه‌های تلویزیونی تماشا می‌کنند؟

در این گزارش اوسینتی یک نمونه از تاثیرگذاری رسانه جمعی یعنی صدا و سیما را بر جستجوهای مردم در شبکه‌های مجازی و اینترنت بررسی می‌کنیم.

عصر جدید، برنامه جدید احسان علیخانی که علی رغم انتقادهای فراوانی که مبنی بر کپی بودن این برنامه از یک شو آمریکایی شد، با برنامه جنجالی‌اش محبوبیت زیادی در بین مخاطبان صدا و سیما پیدا کرده‌است.

برنامه عصر جدید دوشنبه شب 24 تیر ماه ساعت 22:30 شروع به پخش کرد. حوالی ساعت 11:30 شب، رضا ارمند پیشه، یکی از شرکت‌کنندگان این برنامه در زمینه خوانندگی، قطعه «عاشقتم» از رضا صادقی را اجرا کرد.

اجرای رضا ارمندپیشه در برنامه عصر جدید
اجرای رضا ارمندپیشه در برنامه عصر جدید

خب حالا به سراغ بررسی رفتار مردم در اینترنت می‌رویم.

بررسی اوسینتی:

برای بررسی تاثیرگذاری این برنامه، میزان جستجوهای شامل عبارت «رضا صادقی» در گوگل را مورد بررسی قرار دادیم. این بررسی شامل تمامی جستجوهای دیگر و مرتبط با این کلمه را نیز در بر می‌گیرد و کسانی هم که به دنبال یکی از آثار این شخص باشند نیز لحاظ شده‌اند.

ترند کلمه «رضا صادقی» از 19 تا 26 تیر ماه
ترند کلمه «رضا صادقی» از 19 تا 26 تیر ماه

همانطور که از تصویر مشخص است، بررسی میزان جستجوی این عبارت در 7 روز گذشته (19 تیر ماه تا 26 تیر ماه) در دو جهش بزرگ و قابل توجه را نشان می‌دهد.

اگر کمی با دقت تر نگاه کنیم نکات جالبی می‌بینیم:

بررسی زمان نقاط اوج جستجو
بررسی زمان نقاط اوج جستجو

میبینیم که نقطه اوج این جستجوها در ساعت 11:30 شب یعنی دقیقا زمان اجرای ایشان و دقایقی پس از آن بوده‌است. این مقدار را با جستجو‌های انجام شده در 5 روز قبل بسنجید متوجه این تاثیرگذاری شگرف می‌شوید.

در ادامه به بررسی کلمات جستجو شده پرداختیم:

کلمات جستجو شده در حوزه این ترند
کلمات جستجو شده در حوزه این ترند

همانطور که می‌بینید، 15 کلمه پرجستجوی مرتبط با «رضا صادقی» اغلب به دنبال آهنگ «عاشقتم» ایشان هستند که در برنامه عصر جدید توسط یک شرکت‌کننده اجرا شده‌است.

با وجود اینکه این روز‌ها موبایل و اینترنت بیشتر اوقات فراغت افراد را پر می‌کند، اما می‌بینیم اجرای یک قطعه از یک هنرمند توسط یک شرکت‌کننده برنامه، چه تاثیری بر مخاطبان آن برنامه و افزایش محبوبیت و شنیده ‌شدن آثار آن هنرمند دارد.

این روزها برنامه‌های فراوانی مثل خندوانه، دورهمی و … از خوانندگان بسیاری دعوت می‌کنند تا در برنامه آن‌ها ترانه‌هایی را اجرا کنند. اجرای این ترانه‌ها به شدت در محبوبیت آن هنرمند تاثیر گذار است تا حدی که چند ماه پیش اخباری مبنی بر اینکه خوانندگان برای اجرای آثارشان در این برنامه‌ها هزینه‌های بسیار گزافی را به هماهنگ‌کننده و مسئولان آن برنامه پرداخت کرده‌اند به گوش می‌رسید.

برای مشاهده و یادگیری تکنیک‌های اوسینت به قسمت آموزش اوسنیت مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا