مقالات ترجمه شده

بررسی تصاویر ماهواره ای پایگاه پهپادی ایران در جزیره قشم

نمونه بررسی GEOINT

بررسی تصاویر ماهواره ای و نقشه های آزاد موجود در سطح وب یکی از تکنیک های اوسینت است که به آن Geospatial Intelligence یا GEOINT نیز می گویند.

در بسیاری از بررسی های اوسینتی، می توان با منطبق کردن بافت جغرافیایی یا المان های موجود در یک عکس، مکان آن را روی نقشه تشخیص داد. اما شاید رایج ترین روش استفاده از نقشه های ماهواره ای آزاد (مثل Google Earth، Apple Map، Esri Map، Yandex Map و …) مقایسه تصاویر موجود در طول بازه های زمانی مختلف باشد. چرا که زیر نظر گرفتن تحولات یک منطقه در فاصله های تاریخی گوناگون و بررسی عکس های ماهواره ای موجود، سرنخ های بسیار جذابی درباره یک موضوع به ما می دهد. این ایده بررسی سایت Offiziere.ch درباره پایگاه راداری و پهپادی ایران در جزیره قشم است. (به علت مسائل کپی رایت، برخی از تصاویر این گزارش توسط منبع اصلی آن منتشر نشده است. لذا این گزارش بر اساس نقشه های ماهواره ای گوگل و اپل بازتولید شده است.)

این مطلب ترجمه مقاله پایگاه اینترنتی آفیزیر در تاریخ 13 مارس 2018 تحت عنوان «Iran Relocates Radar and Expands UAV Airfield on Qeshm» می‌باشد. انتشار آن به معنای تایید محتوای آن نمی‌باشد.

ایران رادارهای خود را جابجا کرده و پایگاه پهپادی قشم را گسترش می دهد.

ایران به به‌‌روز‌رسانی پایگاه هوایی پهپادهای خود در جزیره قشم که در نزدیکی تنگه راهبردی هرمز واقع شده است، ادامه می‌دهد. عکس‌های ماهواره‌ای تهیه شده در اواخر سال 2017 و اوایل 2018 توسط Planet نشان می‌دهد که کارکنان در حال پهن‌تر کردن و طویل‌تر کردن باند پایگاه هستند. فعالیت‌های دیده شده مربوط به تراز کردن باند و پاکسازی آن، نشان می‌دهد که بیش از 13 متر در پهنا و تقریباً 350 متر بر طول باند افزوده خواهد شد. به نظر می‌رسد طول کلی باند از 2000 متر تجاوز خواهد کرد.

تغییرات پایگاه پهپادی جزیره قشم
تغییرات پایگاه پهپادی جزیره قشم – تصویر سال 2018

در بخش شمالی باند – جایی نه چندان دور از مکانی که ایران تجهیزات متحرک کنترل زمینی پهپاد و پرتابگرهای ریلی خود را مستقر کرده است – دو منطقه پشتیبانی جدید در اواسط سال 2017 میلادی اضافه شده است. گسترش این منطقه ممکن است بیانگر آن باشد که ایران توانایی خود را در رصد کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز یا دریانوردی در مناطق دریایی مجاور را افزایش داده باشد. فعالیت‌های فوق نشانگر هرچه که باشد، نشان می‌دهد که ایران احتمالاً سازه‌های دائمی برپا کرده است تا تجهیزات خود را در کنار مناطق عملیاتی ذخیره کرده و آمادگی خود را افزایش دهد.

تصویر پایگاه پهپادی قشم در سال 2003
تصویر منطقه مذکور در سال 2003

مراحل ساخت پایگاه پهپادی جزیره قشم از سال 2011 تا 2012

وضعیت پایگاه در سال های 2013 تا 2017

روند گسترش پایگاه از سال 2017 تا 2018

در بخش جنوبی باند سنگربندی‌هایی در بین مناطق پشتیبانی قابل دیدن است. می‌توان حدس زد که کابل‌کشی‌هایی شده است. (موارد مشابهی در پایگاه‌های هوایی دیگر ایران که پهپاد دارند مشاهده شده است.) همچنین عکس‌های هفتگی دیگری که در سال 2017 گرفته شده، گمان را بر این می‌برد که پروازهای پهپادها مرتباً از قشم انجام شده است. چراکه معمولاً سکوهای چندپرتابگر از این منطقه که به طور مشابه عمل می‌کردند مشاهده شده است. تصویر اخیر تهیه شده در ماه اکتبر، به عنوان مثال، نشان می‌دهد که نمونه‌ای بزرگتر از انواع پهپاد مهاجر، احتمالاً مهاجر 6، و یا شاید پهپاد یاسر در آن منطقه حضور دارند. (طول دهانه بال مهاجر حدود 7 متر می‌باشد.)

تصویر پایگاه پهپادی ایران در جزیره قشم
آخرین تصویر پایگاه پهپادی ایران در جزیره قشم (سال 2018)

درنهایت سکوی راداری، واقع در سمت جنوبی باند، واقع شده است. به ویژه رادار ساخت روسیه 39N6E Kasta-2E2 یا Squat Eye (چشم چنباتمه) که مخصوص ردگیری اهداف در ارتفاعات پایین است به چشم می‌خورد. اخیراً ایران رادار توسعه یافته بومی مطلع الفجر 3 را نیز در منطقه مستقر کرده بود. ما آنتن رادار 39N6E به همراه خودروی مخصوصش بر روی استند آن را شناسایی کردیم. سیستم سیار UHF نیز بر روی شاسی کامیون KAMAZ 6*6 نصب شده است.

در مجموع، ارتقاءهای انجام شده در این پایگاه هوایی نشان می‌دهد که ایران در حال افزایش دادن توانایی نظارت خود بر تنگه هرمز است.

اوسینت دات‌آی‌آر

OSINT.ir یک رسانه تخصصی در حوزه «اوسینت و کارآگاهی در وب» است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ با سه محور «ایجاد آشنایی عمومی با اوسینت»، «کمک به ارتقای سطح سواد دیجیتال در جامعه» و «افزایش تفکر انتقادی در مواجهه با تهدیدات سایبری و اخبار جعلی» آغاز کرده است. بدین منظور، تهیه گزارش‌های تحلیلی با هدف ارائه نگرشی مستقل و متفاوت از سایر رسانه‌ها نسبت به مسائل گوناگون، و همچنین آموزش ابزار و تکنیک‌های OSINT در دستور کار این پایگاه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا