گزارش اوسینتی

مقایسه مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس: «مجلس شورای دکترها!»

مجلس یا پارلمان نخستین راهکاری بوده است که توده‌ها برای جلوگیری از تبدیل حکومت‌ها به دیکتاتوری استفاده کرده اند. در واقع مردم از طریق نمایندگان خود، به طور غیرمستقیم خواست خود را در تصمیم‌گیری برای کشور اعمال می‌کنند. در واقع، مجلس باعث توزیع قدرت تصمیم‌گیری شده و مانع فساد احتمالی حاصل از تمرکز بدون نظارت قدرت می‌شود. اما برای حُسن اجرای این هدف، نیاز است این قدرت به کسانی که شایستگی و تخصص آنرا داشته باشند تفویض شود، در غیر این صورت…! در این گزارش اوسینتی و در آستانه انتخابات یازدمین دوره مجلس، برای پاسخ به این سوال که «چه کسانی (با چه تخصص و مدرکی) مناسب برای جایگاه نمایندگی مجلس هستند؟» به سراغ چند کشور دیگر رفتیم و وضعیت تحصیلی نمایندگان مجلس آنها را مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم مردم دیگر کشورها نمایندگان با چه سطح علمی را به مجلس می‌فرستند؟!


مقدمه؛ چه شد به فکر این موضوع افتادیم؟!

مدرک گرایی در ایران اتفاق تلخی است که تقریبا همه ما ابتدا «قربانی» و بعد مقصر آن هستیم! نبود سازوکار علمی برای استعدادیابی افراد و هدایت آنها در جهت تحصیلی مناسب، تفکیک شبه‌علمی افراد از طریق فیلتر مخوف «کنکور»، انتخاب رشته بر اساس شاخص میزان درآمد و پرستیژ شغلی و نه الزاماً علاقه (رجوع کنید به آمار عجیب و غریب داوطلبان کنکور پزشکی) و در نهایت کیفیت پایین آموزشی در برخی دانشگاه‌ها باعث شده اغلب ما قربانی این سیستم شده باشیم و هدف از ورود به دانشگاه عمدتا فقط کسب مدرک و خلاصی از شرّ تحصیل برای رسیدن به بازار کار باشد، نه جا به جا کردن مرزهای علم و دانش!

در سوی دیگر همه ما مقصر هم هستیم. و تقصیر ما به همان نسبتی است که در تعریف و تمجید خود از افراد، پای کیفیت مدرک آنها (چه از حیث درجه، چه از حیث نوع رشته، چه از حیث نام دانشگاه) را وسط می‌کشیم، حال آنکه معروف است: لاتَنظُر الی «مَن» قال، اُنظُر الی «ما» قال! به جای آنکه قضاوت‌هایمان بر اساس عملکرد افراد و کارایی عملی ایشان باشد، آنها را بر اساس حجم القاب و تعدد عناوین پیش (یا در مواردی پس!) از اسمشان می‌سنجیم؛ «جناب آقای مهندس … مشاورِ فرهنگی (!) معاونِ محترم وزیرِ محترم‌ترِ…!» یا «حجت الاسلام و المسلمین شیخ دکتر … – دامت توفیقاته و بركاته العالیة – »

اما بحث ما درباره ریشه‌یابی ذات مدرک‌گرایی نیست. مدرک‌گرایی (یا حتی مدرک‌پرستی) تبدیل به یک فرهنگ شده است. و بالتبع، «سیاست که زاییده فرهنگ است» نیز آغشته به روح مدرک‌گرای جامعه شده است. نمونه ساده آن هم شرط حداقل تحصیلات برای نامزدی در انتخابات است! مطابق قانون، مجلس مدرک لازم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در ایران دکترا یا کارشناسی ارشد و برای مجلس فوق لیسانس تعیین کرده است! شرطی که در کمتر کشورهایی از دنیا وجود دارد:

کشورهای دارای شرط حداقل مدرک تحصیلی برای نمایندگی
تصویر کشورهای دارا شرط حداقل مدرک تحصیلی برای نامزدی در انتخابات مجلس (منبع: پایگاه اینترنتی AceProject)

و دور از انتظار نیست که به دنبال این نگرش، بساط مدارک افتخاری، جعل مدرک یا کسب مدرک از دانشگاه‌های صوری و بدون پشتوانه علمی برای فرصت‌طلبان داغ شده باشد.

در این گزارش قصد داریم طی یک فرایند جمع‌آوری داده اوسینتی، چند کشور شاخص را انتخاب کرده و وضعیت مدرک و تخصص نمایندگان مجلس در آنها را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم صلاحیت تحصیلی لازم برای جایگاه نمایندگی در این کشورها به چه صورت است؟

تبیین مفاهیم مقدماتی و چارچوب‌های بررسی

پرسش‌های محوری بررسی

در این گزارش از طریق بررسی نمونه‌ای به دنبال این هستیم که به دو سوال زیر پاسخ دهیم:

1- نمایندگان مجلس در دنیا اکثرا چه مدرکی دارند؟ مردم در انتخاب، و بالتبع نامزدها در معرفی خود چقدر برای این مسئله اولویت قائل هستند؟

2- مردم دنیا عمدتا نامزدها با چه تخصص و رشته‌ای را برای نمایندگی در مجلس برمی‌گزینند؟ چه تخصصی برای نمایندگی در مجلس مناسب‌تر است؟

شاخص انتخاب کشورهای مورد بررسی

برای انتخاب کشورها سه ملاک مد نظر قرار گرفت. ملاک اول، میزان اهمیت کشور مورد نظر در میان افکار عمومی ایرانی بود. مرجع بررسی این شاخص، نظرسنجی دانشگاه مریلند درباره محبوب‌ترین کشورها از نگاه ایرانیان بود و انتخاب نهایی کشور ژاپن با محبوبیت 70 درصد نزد ایرانیان شد.

نظرسنجی دانشگاه مریلند
گزارش نظرسنجی دانشگاه مریلند – ژاپن محبوب‌ترین کشور (بیش از 70 درصد) میان ایرانی ها. چین، روسیه و آلمان در رتبه‌های بعدی.

شاخص دوم، انتخاب محبوب‌ترین کشور از طریق رجوع به آمار سفرهای خارجی ایرانی‌ها بود. متاسفانه در این زمینه گزارش رسمی اعلام شده از یک نهاد دولتی وجود نداشت اما همان‌طور که انتظار می‌رفت و پس از بررسی خبرگزاری‌های مختلف، به نظر می‌رسد عراق (به خاطر سفر‌های زیارتی) و ترکیه انتخاب‌های اول ایرانی‌ها برای سفر خارجی است. لذا برای این شاخص ترکیه به عنوان کشور هدف انتخاب شد.

پربازدیدترین کشور توسط ایرانیها
ایرانی ها بیشتر به چه کشورهایی سفر می کنند؟

شاخص سوم نیز تعداد نمایندگان مجلس کشورها بود. در جدول زیر تعداد نمایندگان و نسبت آن به جمعیت کشورها آمده است. (مقایسه داده‌های این جدول می‌تواند اطلاعات جالبی در خود داشته باشد که مورد بحث در این گزارش نیست)

لیست تعداد نمایندگان مجلس کشورهای دنیا (کلیک کنید)

کشور شیوه قانون گذاری مجلس عوام مجلس خواص جمع تعداد نمایندگان جمعیت نسبت جمعیت به تعداد نماینده

 China, People’s Republic of

تک مجلسی 2,980 2,980 1,355,692,576 454,930

 United Kingdom

دو مجلسی 650 793 1,443 63,742,977 44,173

 Italy

دو مجلسی 630 321 951 61,680,122 64,858

 France

دو مجلسی 577 348 925 66,259,012 71,631

 India

دو مجلسی 543 245 788 1,236,344,631 1,564,993

 European Union

دو مجلسی 751 28 779 511,434,812 656,527

 Germany

دو مجلسی 709 69 778 80,996,685 104,109

 Japan

دو مجلسی 465 242 707 126,451,398 178,856

 Indonesia

دو مجلسی 575 136 711 271,407,446 381,726

 Korea, North

تک مجلسی 687 687 24,851,627 36,174

 Morocco

دو مجلسی 395 270 665 32,987,206 49,605

 Burma (Myanmar)

دو مجلسی 440 224 664 55,746,253 83,955

 Ethiopia

دو مجلسی 547 108 655 96,633,458 147,532

 Thailand

دو مجلسی 500 150 650 67,741,401 104,218

 Mexico

دو مجلسی 500 128 628 120,286,655 191,539

 Russia

دو مجلسی 450 166 616 142,470,272 231,283

 Cuba

تک مجلسی 612 612 11,047,251 18,051

 Congo, Democratic Republic of the

دو مجلسی 500 108 608 77,433,744 127,358

 Spain

دو مجلسی 350 257 607 47,737,941 78,646

 Algeria

دو مجلسی 462 144 606 38,813,722 64,049

 Brazil

دو مجلسی 513 81 594 202,656,788 341,173

 Poland

دو مجلسی 460 100 560 38,346,279 68,475

 Turkey

تک مجلسی 600 600 81,619,392 136,032

 United States

دو مجلسی 435 100 535 318,892,103 596,060

 Sudan

دو مجلسی 450 50 500 35,482,233 70,964

 Vietnam

تک مجلسی 500 500 93,421,835 186,844

 South Africa

دو مجلسی 400 90 490 48,375,645 98,726

 Nigeria

دو مجلسی 360 109 469 177,155,754 377,731

 Romania

دو مجلسی 329 136 465 20,121,641 43,272

 Egypt

تک مجلسی 596 596 100,388,073 168,436

 Ukraine

تک مجلسی 450 450 44,291,413 98,425

 Pakistan

دو مجلسی 342 104 446 196,174,380 439,853

 Kenya

دو مجلسی 349 67 416 45,010,056 108,197

 Canada

دو مجلسی 338 105 443 34,834,841 84,346

 Yemen

دو مجلسی 301 111 412 26,052,966 63,235

 South Sudan

دو مجلسی 332 50 382 11,562,695 30,269

 Uganda

تک مجلسی 375 375 35,918,915 95,784

 Tanzania

تک مجلسی 357 357 49,639,138 139,045

 Côte d’Ivoire

دو مجلسی 255 99 354 22,848,945 64,545

 Afghanistan

دو مجلسی 250  102 352 31,822,848 90,405

 Zimbabwe

دو مجلسی 270 80 350 13,771,721 39,348

 Sweden

تک مجلسی 349 349 9,723,809 27,862

   Nepal

دو مجلسی 275 59 334 28,982,771 86,775

 Argentina

دو مجلسی 257 72 329 43,024,374 130,773

 Somalia

دو مجلسی 275 54 329 10,428,043 31,696

 Iraq

تک مجلسی 325 325 32,585,692 100,264

 Philippines

دو مجلسی 297 24 321 107,668,231 335,415

 Bangladesh

تک مجلسی 300 300 166,280,712 554,269

 Greece

تک مجلسی 300 300 10,775,557 35,919

 Korea, South

تک مجلسی 300 300 49,039,986 163,467

 Malaysia

دو مجلسی 222 70 292 30,073,353 102,991

 Iran

تک مجلسی 290 290 80,840,713 278,761

 Czech Republic

دو مجلسی 200 81 281 10,627,448 37,820

 Cameroon

دو مجلسی 180 100 280 23,130,708 82,610

 Ghana

تک مجلسی 275 275 25,758,108 93,666

 Colombia

دو مجلسی 166 102 268 46,245,297 172,557

 Mozambique

تک مجلسی 250 250 24,692,144 98,769

 Serbia

تک مجلسی 250 250 7,209,764 28,839

 Syria

تک مجلسی 250 250 17,951,639 71,807

 Uzbekistan

دو مجلسی 150 100 250 28,929,716 115,719

  Switzerland

دو مجلسی 200 46 246 8,061,516 32,770

 Austria

دو مجلسی 183 62 245 8,223,062 33,564

 Bulgaria

تک مجلسی 240 240 6,924,716 28,853

 Portugal

تک مجلسی 230 230 10,813,834 47,017

 Australia

دو مجلسی 150 76 226 22,507,617 99,591

 Ireland

دو مجلسی 166 60 226 4,832,765 21,384

 Netherlands

دو مجلسی 150 75 225 16,877,351 75,010

 Sri Lanka

تک مجلسی 225 225 21,866,445 97,184

 Gabon

دو مجلسی 120 102 222 1,672,597 7,534

 Belgium

دو مجلسی 150 60 210 11,420,163 54,382

 Angola

تک مجلسی 220 220 19,088,106 86,764

 Tunisia

تک مجلسی 217 217 10,937,521 50,403

 Dominican Republic

دو مجلسی 183 32 215 10,349,741 48,138

 Congo, Republic of the

دو مجلسی 139 72 211 4,662,446 22,097

 Jordan

دو مجلسی 150 60 210 7,930,491 37,764

 Finland

تک مجلسی 200 200 5,268,799 26,344

 Libya

تک مجلسی 200 200 6,244,174 31,221

 Hungary

تک مجلسی 199 199 9,919,128 49,845

 Malawi

تک مجلسی 193 193 17,377,468 90,039

 Chad

تک مجلسی 188 188 11,412,107 60,703

 Cambodia

دو مجلسی 123 61 184 15,458,332 84,013

 Madagascar

دو مجلسی 151 33 184 23,201,926 126,097

 Denmark

تک مجلسی 179 179 5,569,077 31,112

 Belarus

دو مجلسی 110 64 174 9,608,058 55,219

 Equatorial Guinea

دو مجلسی 100 70 170 722,254 4,249

 Norway

تک مجلسی 169 169 5,147,792 30,460

 Bolivia

دو مجلسی 130 36 166 10,631,486 64,045

 Venezuela

تک مجلسی 165 165 28,868,486 174,961

 Mali

تک مجلسی 160 160 16,455,903 102,849

 Chile

دو مجلسی 120 38 158 17,363,894 109,898

 Guatemala

تک مجلسی 158 158 14,647,083 92,703

 Zambia

تک مجلسی 158 158 14,638,505 92,649

 Oman

دو مجلسی 84 71 155 3,219,775 20,773

 Burundi

دو مجلسی 100  54 154 10,395,931 67,506

 Kazakhstan

دو مجلسی 107 47 154 17,948,816 116,551

 Lesotho

دو مجلسی 120 33 153 1,942,008 12,693

 Croatia

تک مجلسی 151 151 4,470,534 29,606

 Eritrea

تک مجلسی 150 150 6,380,803 42,539

 Georgia

تک مجلسی 150 150 4,935,880 32,906

 Saudi Arabia

تک مجلسی 150 150 27,345,986 182,307

 Senegal

تک مجلسی 150 150 13,635,927 90,906

 Slovakia

تک مجلسی 150 150 5,443,583 36,291

 Mauritania

تک مجلسی 146 146 3,516,806 24,087

 Lithuania

تک مجلسی 141 141 2,848,000 19,863

 Albania

تک مجلسی 140 140 3,020,209 21,573

 Ecuador

تک مجلسی 137 137 15,654,411 114,266

 Laos

تک مجلسی 149 149 6,803,699 51,543

 Armenia

تک مجلسی 101  101  3,060,631 23,364

 Palestine

تک مجلسی 132 132 4,816,503 36,488

 Peru

تک مجلسی 130 130 30,147,935 231,907

 Slovenia

دو مجلسی 90 40 130 2,070,050 15,295

 Haiti

دو مجلسی 99 30 129 9,996,731 77,494

 Uruguay

دو مجلسی 99 30 129 3,332,972 25,837

 Honduras

تک مجلسی 128 128 8,598,561 67,176

 Lebanon

تک مجلسی 128 128 5,882,562 45,958

 Burkina Faso

تک مجلسی 127 127 18,365,123 144,607

 Azerbaijan

تک مجلسی 125 125 9,686,210 77,490

 Paraguay

دو مجلسی 80 45 125 6,703,860 53,631

 Turkmenistan

تک مجلسی 125 125 5,171,943 41,376

 Sierra Leone

تک مجلسی 124 124 5,743,725 46,320

 North Macedonia

تک مجلسی 123 123 2,091,719 17,006

 Israel

تک مجلسی 120 120 7,821,850 65,182

 Kosovo

تک مجلسی 120 120 1,859,203 15,493

 Kyrgyzstan

تک مجلسی 120 120 5,604,212 46,702

 New Zealand

تک مجلسی 120  120  4,401,916 36,682

 Guinea

تک مجلسی 114 114 11,474,383 100,652

 Niger

تک مجلسی 113 113 17,466,172 154,568

 China, Republic of

تک مجلسی 113 113 23,359,928 206,725

 Papua New Guinea

تک مجلسی 111 111 6,552,730 59,034

 Rwanda

دو مجلسی 80 26 106 12,337,138 116,388

 Central African Republic

تک مجلسی 105 105 5,277,959 50,266

 Liberia

دو مجلسی 73 30 103 4,092,310 39,731

 Guinea-Bissau

تک مجلسی 102 102 1,693,398 16,602

 Estonia

تک مجلسی 101 101 1,257,921 12,455

 Moldova

تک مجلسی 101 101 3,583,288 35,478

 Latvia

تک مجلسی 100 100 2,165,165 21,652

 Namibia

دو مجلسی 72 26 98 2,198,406 22,433

 Tajikistan

دو مجلسی 63 34 97 8,051,512 83,005

 Swaziland

دو مجلسی 65 30 95 1,419,623 14,943

 Nicaragua

تک مجلسی 92 92 5,848,641 63,572

 Togo

تک مجلسی 91 91 7,351,374 80,784

 Singapore

تک مجلسی 87 87 5,567,301 63,992

 Maldives

تک مجلسی 85 85 393,595 4,631

 El Salvador

تک مجلسی 84 84 6,125,512 72,923

 Jamaica

دو مجلسی 63 21 84 2,930,050 34,882

 Benin

تک مجلسی 83 83 10,160,556 122,416

 Montenegro

تک مجلسی 81 81 650,036 8,025

 Bahrain

دو مجلسی 40 40 80 1,314,089 16,426

 Cyprus

تک مجلسی 80 80 1,172,458 14,656

 Puerto Rico

دو مجلسی 51 30 81 3,620,897 44,702

 Mongolia

تک مجلسی 76 76 3,251,587 42,784

 Bhutan

دو مجلسی 47 25 72 733,643 10,189

 Cabo Verde

تک مجلسی 72 72 538,535 7,480

 Trinidad and Tobago

دو مجلسی 41 31 72 1,223,916 16,999

 Panama

تک مجلسی 71 71 3,608,431 50,823

 Hong Kong

تک مجلسی 70 70 7,112,688 101,610

 Mauritius

تک مجلسی 70 70 1,331,155 19,017

 Djibouti

تک مجلسی 65 65 810,179 12,464

 Guyana

تک مجلسی 65 65 735,554 11,316

 Kuwait

تک مجلسی 65 65 2,742,711 42,196

 Malta

تک مجلسی 65  65  412,655 3,174

 Timor-Leste

تک مجلسی 65 65 1,201,542 9,242

 Botswana

تک مجلسی 63 63 2,155,784 34,218

 Iceland

تک مجلسی 63 63 317,351 5,037

 Luxembourg

تک مجلسی 60 60 520,672 8,678

 San Marino

تک مجلسی 60 60 32,742 546

 Jersey

تک مجلسی 58 58 96,513 1,664

 Bosnia and Herzegovina

دو مجلسی 42 15 57 3,871,643 67,924

 Costa Rica

تک مجلسی 57 57 4,755,234 83,425

 French Polynesia

تک مجلسی 57 57 280,026 4,913

 São Tomé and Príncipe

تک مجلسی 55 55 190,428 3,462

 Bahamas, The

دو مجلسی 38 16 54 321,834 5,960

 New Caledonia

تک مجلسی 54 54 267,840 4,960

 Gambia, The

تک مجلسی 53 53 1,925,527 36,331

 Vanuatu

تک مجلسی 52 52 266,937 5,133

 Barbados

دو مجلسی 30 21 51 289,680 5,680

 Suriname

تک مجلسی 51 51 573,311 11,241

 Fiji

تک مجلسی 50 50 903,207 8,769

 Solomon Islands

تک مجلسی 50 50 609,883 18,064

 Samoa

تک مجلسی 49 49 196,628 4,013

 Bermuda

دو مجلسی 36 11 47 69,839 1,486

 Kiribati

تک مجلسی 46 46 104,488 2,271

 Guernsey

تک مجلسی 45 45 65,849 1,463

 Qatar

تک مجلسی 45 45 2,123,160 47,181

 Transnistria

تک مجلسی 45 45 469,000 10,906

 Belize

دو مجلسی 31 12 43 340,844 7,927

 United Arab Emirates

تک مجلسی 40 40 5,628,805 140,720

 American Samoa

دو مجلسی 21 18 39 54,517 1,398

 Isle of Man

سه مجلسی 24 11 35 86,866 2,482

 Abkhazia

تک مجلسی 35 35 243,206 6,948

 Antigua and Barbuda

دو مجلسی 17 17 34 91,295 2,685

 Seychelles

تک مجلسی 34 34 91,650 2,696

 South Ossetia

تک مجلسی 34 34 53,532 4,573

 Artsakh

تک مجلسی 33 33 150,932 10,906

 Brunei

تک مجلسی 33 33 422,675 12,808

 Comoros

تک مجلسی 33 33 766,865 23,238

 Faroe Islands

تک مجلسی 33 33 49,947 1,514

 Macau

تک مجلسی 33 33 587,914 17,816

 Marshall Islands

تک مجلسی 33 33 70,983 2,151

 Dominica

تک مجلسی 32 32 73,449 2,295

 Greenland

تک مجلسی 31 31 57,728 1,862

 Northern Mariana Islands

دو مجلسی 20 9 29 51,483 1,775

 Andorra

تک مجلسی 28  28  85,458 3,052

 Grenada

دو مجلسی 15 13 28 110,152 3,934

 Saint Lucia

دو مجلسی 17 11 28 163,362 5,834

 Tonga

تک مجلسی 26 26 106,440 4,094

 Liechtenstein

تک مجلسی 25 25 37,313 1,493

 Palau

دو مجلسی 16 9 25 21,186 847

 Cook Islands

تک مجلسی 24 24 10,134 422

 Monaco

تک مجلسی 24 24 30,508 1,271

 Saint Martin

تک مجلسی 23 23 31,530 1,371

 Aruba

تک مجلسی 21 21 110,663 5,270

 Cayman Islands

تک مجلسی 21 21 54,914 2,615

 Curaçao

تک مجلسی 21 21 146,836 6,992

 Saint Vincent and the Grenadines

تک مجلسی 21 21 102,918 4,901

 Niue

تک مجلسی 20 20 1,190 60

 Tokelau

تک مجلسی 20 20 1,337 67

 Wallis and Futuna

تک مجلسی 20 20 15,561 778

 Nauru

تک مجلسی 19 19 9,488 499

 Saint Barthelemy

تک مجلسی 19 19 7,267 382

 Saint Pierre and Miquelon

تک مجلسی 19 19 5,716 301

 Turks and Caicos Islands

تک مجلسی 19 19 49,070 2,583

 Gibraltar

تک مجلسی 18 18 29,185 1,621

 Saint Helena, Ascension and Tristan da Cunha

تک مجلسی 17 17 7,776 457

 British Virgin Islands

تک مجلسی 15 15 32,680 2,179

 Guam

تک مجلسی 15 15 161,001 10,733

 Sint Maarten

تک مجلسی 15 15 39,689 2,646

 Tuvalu

تک مجلسی 15 15 10,782 719

 United States Virgin Islands

تک مجلسی 15 15 104,170 6,945

 Micronesia, Federated States of

تک مجلسی 14 14 105,681 7,549

 Saint Kitts and Nevis

تک مجلسی 14 14 51,538 3,681

 Anguilla

تک مجلسی 11 11 16,086 1,462

 Montserrat

تک مجلسی 11 11 5,215 474

 Falkland Islands

تک مجلسی 10 10 2,840 284

 Pitcairn Islands

تک مجلسی 10 10 48 5

 Christmas Island

تک مجلسی 9 9 1,530 170

 Norfolk Island

تک مجلسی 9 9 2,210 246

 Cocos (Keeling) Islands

تک مجلسی 7 7 596 85
  Vatican City تک مجلسی 7 7 842 120

با توجه به جدول بالا و محدودیت‌های زمانی و مالی تیم ما، کشورهای با تعداد نماینده بسیار زیاد نیز از این بررسی کنار گذاشته شدند و در نهایت گزینه انتخاب شده از این شاخص مجلس رژیم صهیونیستی بود. بخشی از این انتخاب نیز به علت سهل الوصول بودن داده‌های این مجلس بود چراکه تمام اطلاعات نمایندگان این رژیم در پایگاه رسمی کنست (Knesset: نام پارلمان اسرائیل) موجود است.

با این‌حساب کشورهای سوژه «ژاپن»، «ترکیه» و «اسرائیل» شدند. مسئله نهایی که پیش از بررسی درباره آن تصمیم‌گیری شد انتخاب میان مجلس خواص و مجلس عوام بود. برای همین ابتدا لازم است شناختی درباره ماهیت مجالس دوگانه کسب کنیم:

مجلس و انواع شیوه‌های قانون‌گذاری در دنیا

اگر از از مسائل تاریخچه‌ای درباره مجلس (Parliament) مثل اینکه اولین مجالس مشورتی در حکومت را به پارت‌های ایرانی نسبت داده‌اند و یا قدیمی‌ترین پارلمان هم‌چنان فعال را نیز مجلس قانون‌گذاری ایسلند به نام آلدینگ (Althing) – تاسیس سال 930 بعد از میلاد – گفته‌اند بگذریم؛ در دنیا دو سبک مرسوم قانون‌گذاری وجود دارد! عمده کشورها یا تک مجلسی (Unicameral) اند و برخی دو مجلسی (Bicameral).

نقشه شیوه قانون گذاری کشورهای مختلف دنیا
نقشه سیستمهای قانونگذاری در دنیا

کشورهای یک مجلسی صرفا دارای یک نهاد قانون‌گذاری هستند و مردم – معمولاً – از طریق انتخاب نمایندگان، به طور غیرمستقیم به فرایند قانون‌گذاری مشروعیت می‌بخشند.

اما در کشورهای دوپارلمانی شاهد تقسیم وظیفه قانون‌گذاری میان دو مجلس هستیم: یکی مجلس عُلیا (Upper House) – یا مجلس خواص یا سنا – و دیگری مجلس عوام (Lower House) – یا سُفلا یا مجلس نمایندگان.

معمولا سنا (Senate) مجموعه‌ای از افراد با نفوذ و با تجربه در حوزه سیاست و کشورداری هستند که وظیفه تصمیم‌گیری‌های اصلی و اساسی کشور را به عهده دارند. مجلس عوام نیز مجلسی است که اغلب مستقیما با رای مردم انتخاب می‌شود و در موارد ساده‌تر قانون‌گذاری می‌کند و باز در اغلب موارد مصوبات آن از فیلتر مجلس خواص عبور می‌کند.

فلسفه پنهان سیستم‌های دومجلسی نیز از دوگانه‌ای مبتنی بر دو مفهوم «ملت»/«مردم» که بر سر راه دموکراسی ایجاد شد نشات گرفته است؛ با این سوال اساسی که «آیا مردم می‌توانند مصلحت ملت را تشخیص دهند یا نه؟».

لذا برای حل این مسئله مجلسی از عقلا و خواص تشکیل شد تا سرنوشت کشور در پیچ و خم تصمیم‌های احساسی ملی یا پوپولیسم و عوام فریبی قرار نگیرد.

کارکرد «مجلس» و «مجمع تشخیص مصلحت» در ایران

در ایران از ابتدای انقلاب 57، ساز و کار یک مجلسی در دستور کار قرار گرفت. ساز و کاری که البته بعدا نارسایی آن (علی‌الخصوص در موارد اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان) مشخص شد و نهادی مشورتی به نام «مجمع تشخیص مصلحت نظام» در بازبینی قانون اساسی گنجانده شد. (مراجعه کنید به تاریخچه تاسیس مجمع  تشخیص مصلحت)

اصل 112 قانون اساسی ایران
اصل 112 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درباره مجمع تشخیص مصلحت.

البته در بیانی با توجه به کسوت اعضای مجمع تشخیص مصلحت و حیطه اختیارات این نهاد، می‌توان به نوعی آنرا معادل سنا در سایر کشورها به حساب آورد که به عنوان نهاد مشاور رهبری، سیاست‌های اصلی نظام را مشخص می‌کند و در موارد اختلاف نیز ورود پیدا می‌کند.

اصل 110 قانون اساسی درباره وظایف رهبری
اصل 110 قانون اساسی درباره وظایف رهبری

لذا در این گزارش، بنا بر شباهت‌های موجود در شیوه انتخاب و حیطه اختیارات، ما بررسی را در مورد کشورهای دارای دو مجلس، معطوف به مجلس نمایندگان کردیم که شباهت بیشتری به نهاد رسمی مجلس در ایران دارد.

نتایج بررسی

مجلس ملی کبیر ترکیه ( Türkiye Büyük Millet Meclisi)

در ابتدا اسامی نمایندگان از سایت رسمی مجلس ترکیه استخراج شد. مجلس ترکیه از 598 نماینده تشکیل شده‌است که از حزب‎های مختلف از جمله حزب عدالت و توسعه، حزب جمهوری خلق، حزب جنبش ملی‌گرا و… هستند.

شرط حداقل تحصیلات برای نامزد شدن در انتخابات ترکیه، طی کردن تحصیلات مقدماتی در مدرسه است.

شرط حداقل مدرک تحصیلی در قانون انتخابات ترکیه
برشی از ترجمه قانون انتخابات مجلس ترکیه

برای بررسی سطح علمی نمایندگان این کشور، آخرین مدرک تحصیلی افراد را ملاک قرار دادیم. البته در این مورد به خاطر تفاوت فرایند تحصیل دانشجویان پزشکی آنها را در دسته جداگانه‌ای قرار دادیم. نتیجه به صورت زیر حاصل شد:

مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس ترکیه
مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس ترکیه
نمودار میله مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس ترکیه
نمودار میله مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس ترکیه

آنطور که به نظر می‌رسد اکثریت (نزدیک به 70 درصد) نمایندگان این کشور مدرک زیر کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند و فقط نزدیک به نه درصد (یعنی 55 نفر از حدود 600 عضو مجلس ترکیه) مدرک دکترا دارند. (مقایسه کنید با تعداد نمایندگان دارای مدرک دکتری مجلس290 نفره ایران در انتهای همین گزارش…!)  

اما در ادامه بررسی به این سوال پرداختیم که مردم ترکیه عمدتا نمایندگان با چه حوزه‌ای از تحصیلات را به مجلس می‌فرستند؟

برای این منظور با توجه پراکندگی رشته‌های تحصیلی، آنها را بر اساس شاخه‌های کلی زیر برچسب‌گذاری کردیم:

  • حقوق: شامل همه گرایش‌های رشته‌ی حقوق و حسابرسی داخلی
  • علوم سیاسی و حکمرانی: شامل علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، ارتباطات، مطالعات کشورها و سیاست‌گذاری‌ها
  • علوم اجتماعی: شامل جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی و مطالعات اجتماعی
  • علوم انسانی: ادبیات، فلسفه، روانشناسی، تاریخ
  • کسب و کار: شامل بازرگانی و تجارت، مدیریت
  • اقتصاد: شامل اقتصاد، حسابداری
  • فنی: شامل رشته‌های فنی و مهندسی
  • علوم تربیتی: شامل مشاوره‌های تحصیلی و فرهنگیان  
  • رسانه: شامل روزنامه‌نگاری، رادیو و تلویزیون، گویندگی و نویسندگی
  • پزشکی: شامل پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی
  • نظامی: آکادمی دفاع ملی، دانشگاه‌های نظامی
  • ورزشی: رشته‌های مرتبط با تربیت‌بدنی
  • دبیرستان: فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و حرفه‌ای (الکترونیک، مکانیک خودرو و …) / مدارس افسری

برخی نمایندگانی نیز که در بیش از یک رشته تحصیل کرده بودند (تغییر رشته، دو مدرکی و …) با توجه به تعداد رشته‌هایشان نسبت گرفته شد. (دو رشته‌ای 0.5، سه رشته‌ای 0.33 و …)

جدول رشته های تخصصی نمایندگان
جدول رشته های تخصصی نمایندگان مجلس ترکیه
رشته های تخصصی نمایندگان مجلس ترکیه
نمودار رشته های تخصصی نمایندگان مجلس ترکیه

از نتایج فوق چنین برمی‌آید که اکثر نمایندگان مجلس ترکیه تحصیلات مرتبط با رشته حقوق دارند.

مجلس نمایندگان ژاپن (House of Representatives of Japan)

مجلس عوام (نمایندگان) ژاپن دارای 465 نماینده است. برای استخراج اسامی نمایندگان، از سایت رسمی مجلس ژاپن استفاده شد. متاسفانه در سایت مجلس این کشور اطلاعات بیشتری جز اسم و عکس نمایندگان قرار داده نشده است. لذا برای یافتن جزئیات بیشتر، به سراغ سایت‌های شخصی نمایندگان رفتیم که در آنجا اطلاعات کامل خود را منتشر کرده بودند. اطلاعات برخی از نمایندگانی که سایت نداشتند نیز به ناچار از طریق فیس‌بوک آنها یا ویکی‌پدیا بررسی شد. (حدود 10 درصد از افراد نیز هیچ اطلاعاتی درباره خود منتشر نکرده بودند و بررسی مبتنی بر 416 نفر ادامه یافت)

در این بین نکته بسیار جالبی که به آن برخوردیم این بود که اغلب نمایندگان ژاپن صرفا به بیان اینکه فارغ‌التحصیل کدام دانشگاه هستند اکتفا کرده‌اند و اطلاعاتی درباره مدرک خود نداده‌اند! البته مسلماً امکان ردیابی سوابق دانشگاهی افراد از طریق روش‌های اوسینتی وجود دارد اما با توجه به تعداد بالای این موارد امکان و فرصت رصد تمام آنها نبود. (از 465 نماینده که اطلاعات خود را اعلام کرده بودند 391 نفر هیچ اشاره‌ای به سطح مدرک خود نکرده بودند!) لذا در این شرایط عملا امکان بررسی وزنی سطح مدرک نمایندگان مجلس ژاپن وجود نداشت. هرچند از میان 54 نفری که سطح مدرک دانشگاهی خود را اعلام کرده بودند فقط 18 نفر دکترا بودند!

همچنین با توجه به اینکه اغلب این افراد فقط به مدرک آخر خود اشاره کرده بودند، امکان بررسی موارد تغییر رشته‌ای نیز وجود نداشت.

در ادامه بررسی به تنوع رشته‌ای این افراد بر اساس برچسب‌های تعریف شده در بخش قبلی گزارش پرداختیم و نتایج زیر حاصل شد:

رشته تحصیلی نمایندگان ژاپن
جدول رشته تحصیلی نمایندگان ژاپن
نمودار رشته تحصیلی نمایندگان مجلس ژاپن
نمودار رشته تحصیلی نمایندگان مجلس ژاپن بر حسب درصد

همانطور که مشاهده می‌کنید، مشابه ترکیه، در ژاپن نیز اغلب (نزدیک به یک سوم!) نمایندگان در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند. در سوی دیگر، کمتر بودن (نزدیک به نصف) تحصیل‌کردگان رشته‌های فنی و مهندسی در کشوری صنعتی مثل ژاپن نسبت به ترکیه موضوع جالب توجهی است.

کنست اسرائیل (Knesset)

مجلس اسرائیل یا کنِسِت (Knesset) مختصات بسیار ویژه در مناسبات سیاسی این رژیم دارد. کِنِست دارای 120 نماینده است و احزاب به نسبت رای که در انتخابات سراسری کسب می‌کنند (حداقل 0.2 درصد) صاحب کرسی می‌شوند. در حیطه اختیارات نیز می‌توان گفت کنست قدرت اصلی سیاسی در اسرائیل است. چراکه تعیین رئیس دولت (که معمولا از طریق ائتلاف میان احزاب تعیین می‌شود)، دادن رای اعتماد به کابینه وزرا و قانون‌گذاری از جمله وظایف این نهاد است.

مجلس کنست اسرائیل
مجلس کنست اسرائیل

در این گزارش ما نمایندگان بیست‌ودومین دوره مجلس کنست را مورد بررسی قرار دادیم.  خوشبختانه اسامی و اطلاعات کاملی (از جمله اطلاعات مدارک تحصیلی دانشگاهی) نمایندگان در سایت رسمی کنست موجود است. (توصیه می‌شود در اتصال به این سایت حتما نکات امنیتی را رعایت کنید!)

بررسی کیفیت آخرین مدرک تحصیلی نمایندگان این مجلس به جدول زیر منتهی شد. البته درباره برخی از این افراد که علوم دینی یهودی خوانده بودند، تفاوت‌هایی در درجه مدارک وجود داشت که به صورت جدا آورده شدند. در مورد مدرک تحصیلی سه نفر از نمایندگان هم اطلاعاتی در بررسی اولیه یافت نشد و جامعه آماری به 117 نفر کاهش یافت.

مدرک تحصیلی نمایندگان کنست
مدرک تحصیلی نمایندگان کنست
نمودار سطح مدرک نمایندگان کنست
نمودار سطح مدرک نمایندگان کنست

در مرحله بعد به بررسی پراکندگی حوزه تحصیلات این افراد پرداختیم. در اینجا مشابه بررسی برای کشور ترکیه، نمایندگانی که در بیش از دو رشته متفاوت تحصیل کرده اند با ضریب 0.5، سه رشته با 0.33 و … لحاظ شده اند.

رشته تحصیلی نمایندگان کنست
رشته تحصیلی نمایندگان کنست
رشته تحصیلی نمایندگان مجلس کنست
نمودار رشته تحصیلی نمایندگان مجلس کنست بر حسب درصد

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، اینجا نیز عمده نمایندگان فارغ‌التحصیل رشته حقوق هستند.

مقایسه با ایران

مجلس ایران در ابتدای تاسیس 270 نماینده داشت. طبق اصل 64 قانون اساسی، تعداد نمایندگان هر 10 سال و با بررسی شرایط انسانی، سیاسی، جغرافیایی و … می‌تواند حداکثر 20 عضو اضافه شود. تعداد کنونی نمایندگان 290 نفر است و به نظر می‌رسد از زبان بازنگری قانون اساسی در سال 68، فقط یکبار مسئله افزایش تعداد نمایندگان مردم صورت گرفته است…!

اصل 64 قانون اساسی
اصل 64 قانون اساسی درباره تعداد نمایندگان مجلس

اما گذشته از کمیت،  کیفیت مدرک و حوزه تحصیلات نمایندگان مجلس در ایران به چه صورت است؟! بررسی در این زمینه را به دو گزارش جالبی که خبرگزاری صدا و سیما با عنوان «سطح علمی و تخصص نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی» و خبرگزاری مشرق با عنوان «سطح علمی مجلس دهم از دیپلم تا دکترا» در خرداد 95 منتشر کرده‌اند استناد می‌کنیم.

بر اساس گزارش سایت مشرق، از  289 نماینده مجلس دهم (یک نفر پیش از تشکیل رسمی مجلس در سانحه رانندگی فوت کرد) 111 نفر، یعنی نزدیک به 40 درصد از نمایندگان، مدرک دکترا دارند!! این در حالی است که مجلسی‌های ترکیه، صرفا 9 درصد «دکتر» هستند و مشخص نیست ما باید از این سطح بالای علمی مجلس خود خوشحال باشیم یا در صحت آن تردید کنیم ؟!

جدول مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس دهم
جدول مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس دهم

اما به لحاظ حوزه تحصیلات، مشابه سایر کشورهای این گزارش اوسینتی، در ایران نیز فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی اکثریت نمایندگان مجلس را تشکیل می‌دهند؛ اما با یک تفاوت جالب توجه که در ایران رشته مدیریت سهمی نزدیک به دو برابری نسبت به رشته حقوق در تعداد کرسی‌های مجلس دارد…! ضمن اینکه موارد تغییر رشته‌ای (کارشناسی مهندسی سپس علوم انسانی) در ایران به وفور یافت می‌شود!

نمودار رشته های تحصیلی نمایندگان مجلس دهم ایران
نمودار رشته های تحصیلی نمایندگان مجلس دهم ایران
نمودار رشته های تحصیلی نمایندگان مجلس دهم ایران
نمودار رشته تحصیلی نمایندگان مجلس دهم ایران (کسانی که علوم انسانی خوانده اند)

نکات جالب

مسئله دراولویت نبودن مدرک تحصیلی موضوع بارزی بود که از بررسی این سه کشور حاصل شد. همان‌طور که در خلال این گزارش مطرح شد، بسیاری از نمایندگان مجلس در معرفی ژاپن صرفا به بیان اینکه فارغ‌التحصیل چه دانشگاهی هستند (بدون پرداخت به سطح مدرک و رشته آن) اکتفا می‌کنند.

شاهد مثال تقریبی دیگر این موضوع، نوع خطاب‌هایی است که در اخبار مربوط به نمایندگان در رسانه‌ها به چشم می‌خورد. مثلا در ایران کوئری «دکتر علی لاریجانی» حجم نتایج زیر را دارد و به نظر می‌رسد برای ما مدرک علمی رئیس مجلس اهمیت بالایی دارد. (همینطور «دکتر حسن روحانی»، و مقایسه کنید با القابی که آمریکایی‌ها برای خطاب کردن رئیس جمهورشان استفاده می‌کنند… راستی تا به حال اصلا چیزی راجع به مدرک تحصیلی ترامپ شنیده‌اید؟!)

کوئری دکتر علی لاریجانی در گوگل
تعداد تکرار عبارت «دکتر علی لاریجانی» در گوگل
ترجمه عبارت ژاپنی دکتر شینزو آبه
ترجمه عبارت ژاپنی «دکتر شینزو آبه»
تعداد تکرار عبارت دکتر شینزو آبه
تعداد تکرار عبارت دکتر شینزو آبه در گوگل

اما در سوی مقابل مثلا با بررسی اخبار کِنِست اسرائیل، می‌توان حسی نسبت به بی‌اهمیت بودن مدرک در میان مسئولین سیاسی این رژیم به دست آورد. اگر وارد سایت کنست شده و اخبار آن را رصد کنید، احتمالا نتایج جالبی به دست می‌آید.

برای مثال در این گزارش، 10 دسامبر 2019 بررسی شده‌است. در هیچ کدام از اخبار، نمایندگان با پیشوند مدرک تحصیلی خود یاد نمی‌شوند… دکتر فلان یا مهندس بهمان وجود ندارد!

البته شاید این پرسش ایجاد شود که ممکن است مدرک دکترا یا مهندسی در اخبار این روز موجود نباشد. این مورد هم بررسی شد. فردی به‌نام Yoaz Hendel که دکترای تاریخ از دانشگاه تل‌آویو هم دارد، در این خبر یاد شده‌است اما بدون هیچ‌گونه پیشوند درباره مدرک تحصیلی، صرفا از لفظ MK به معنای عضو کنست (Member of Knesset) استفاده شده است! در عوض بلافاصله بعد از اسامی نمایندگان، حزب و گرایش سیاسی آنها داخل پرانتز ذکر می‌شود.

البته اعلام محل خدمت سربازی نمایندگان هم موضوع جالبی است که در رزومه اعضای کنست وجود دارد! (علت این موضوع شاید به خاطر وضعیت خاص جنگی این رژیم و نگاه‌های متعصبانه درباره وفاداری نظامی به آن باشد.) 

خبر درباره Yoaz Hendel
خبر سایت کنست درباره Yoaz Hendel
مشخصات
مشخصات Yoaz Hendel – دکترای تاریخ از دانشگاه تل آویو / سابقه خدمت نظامی وی در قرمز / در حالی که شغل اصلی او روزنامه نگاری است!

نکته‌ی جالب‌تر آن است که هنگامی که در یک خبر دیگر زمانی که درمورد یک پزشک صحبت می‌شود، از مدرک تحصیلی او سخن به میان آمده است اما برای نمایندگان مجلس اغلب هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌شود. طوریکه به‌نظر می‌رسد برای افکار عمومی، ربط چندانی بین مدرک تحصیلی و عضویت داشتن در کنست وجود ندارد!

خبر سایت کنست
خبر سایت کنست که در آن به مدرک تحصیلی پزشک اشاره می‌شود.

موضوع جالب دیگر که در این بررسی به آن برخوردیم، حضور افراد با تحصیلات دبیرستان، راهنمایی و حتی دبستان در مجالس کشورهای مورد بررسی است. برای مثال آقای MÜRSEL ALBAN، نماینده مجلس ترکیه که تحصیلات دبیرستان دارد و پس از آن اقدام به تاسیس شرکت خود کرده است. و یا نمونه دیگر آقای Sıdık Taş که مدتی فوتبالیست بوده، صرفا تحصیلات ابتدایی دارد و اکنون نماینده مجلس است!

سوابق تحصیلی MÜRSEL ALBAN
ترجمه انگلیسی خبری درباره معرفی MÜRSEL ALBAN نماینده مجلس ترکیه
سوابق Sıdık Taş نماینده مجلس ترکیه
ترجمه انگلیسی متن خبری در معرفی Sıdık Taş نماینده مجلس ترکیه

مسئله جالب دیگری که مشاهده شد، مربوط به ژاپن است. میان اکثر نمایندگان، بیان سوابق سیاسی، تجربیات کاری، گرایش‌ها و حوزه‌های علاقه‌مندی ارجحیت بیشتری نسبت به بیان جزئیات تحصیلات دارد! به عنوان مثال آقای ANAMI Yoichi، با سابقه سه دوره نمایندگی در مجلس ژاپن:

سوابق نماینده مجلس ژاپن
سوابق آقای ANAMI Yoichi نماینده مجلس ژاپن.

جمع بندی

مقصود ما در این گزارش، بررسی میزان مدرک‌گرایی برای مناصب سیاسی – و به طور خاص مجلس – در سایر کشورها بود. همان‌طور که ملاحظه شد، به نظر می‌رسد سیاسیون در دنیا بیان سابقه عملکرد، گرایش‌های فکری و البته ابراز صریح نگرش‌های حزبی و سیاسی را برای معرفی خود به افکار عمومی در اولویت بالاتری می‌بینند. رسانه‌ها نیز با تمرکز بر این موارد نسبت به بازتاب اخبار و رفتار صاحبان منصب می‌پردازند.

در سوی دیگر، بخشی از تقصیر این عطش به مدرک در نگاه جامعه به مسئله تحصیل است. «دکترا» در دنیا، مختص افرادی است که مایلند مسیر آکادمیک علم را طی کنند (همان جابه جا کردن مرزهای علم خودمان!) در حالی که به علت سهل الوصول بودن مدرک، «دکتر» در جامعه به جای یک جایگاه علمی تخصصی، تبدیل به یک لقب جذاب و پرستیژساز شده است.

در زمینه تحصیلات مطلوب برای نمایندگان مجلس نیز دیدیم که بالاتفاق در هر سه کشور مورد بررسی فارغ‌التحصیلان رشته حقوق اولویت بالاتری در کسب کرسی‌های مجلس داشتند. امری که احتمالا کیفیت قانون گذاری را ارتقا بخشد، چرا که قاطبه نمایندگان با مفهوم قانون و زیر و بم آن آشنایی دارند.

البته نباید این را نادیده گرفت که مجلس به نوعی «عصاره ملت» است، و نمی‌توان الزامی برای یکسان بودن تخصص‌ها تعیین کرد و در سوی دیگر اساسا شاید لازم باشد از همه حوزه‌ها – و البته همه اقشار – افرادی برای تصمیم‌گیری در امور کشور حضور داشته باشند. اما موضوع تخصص زمانی خطرناک می‌شود که مدارک تحصیلی فرد به حوزه فعالیت و مسئولیت وی هیچ ارتباطی نداشته باشد. (البته به فرض اینکه همان مدارک بی‌ربط واقعا بار علمی و آموزشی داشته باشند!) مسئله‌ای که البته در رده‌های پایین جامعه نیز قابل مشاهده است – و احتمالا باید ریشه آن را در سیستم معیوب هدایت تحصیلی یافت – اما حضور افراد غیرمتخصص در سمت‌های حساس تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری، مثل مجلس، دردناک‌تر است. لذا در ادامه این پرونده به سراغ بررسی رشته تحصیلی و سوابق کاری نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی مجلس ایران می‌رویم تا ببینیم حضور آنها در کمیسیون مذکور چقدر توجیه دارد!

تیم جامع

جامع (جستجوی ابتکاری منابع عمومی) یک مجموعه خصوصی و متخصص در حوزه OSINT است که فعالیت خود را از سال 1395 آغاز کرده و با تیمی متشکل از خبرگان جوان حوزه وب و امنیت سایبر، به انجام پروژه‌های اوسینتی با رویکردهای صحت‌سنجی، افکارسنجی، تحیلی شخصیت، کارآگاهی و تولید بسته داده می‌پردازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا