مقایسه مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس: «مجلس شورای دکترها!»
مجلس یا پارلمان نخستین راهکاری بوده است که تودهها برای جلوگیری از تبدیل حکومتها به دیکتاتوری استفاده کرده اند. در واقع مردم از طریق نمایندگان خود، به طور غیرمستقیم خواست خود را در تصمیمگیری برای کشور اعمال میکنند. در واقع، مجلس باعث توزیع قدرت تصمیمگیری شده و مانع فساد احتمالی حاصل از تمرکز بدون نظارت قدرت میشود. اما برای حُسن اجرای این هدف، نیاز است این قدرت به کسانی که شایستگی و تخصص آنرا داشته باشند تفویض شود، در غیر این صورت…! در این گزارش اوسینتی و در آستانه انتخابات یازدمین دوره مجلس، برای پاسخ به این سوال که «چه کسانی (با چه تخصص و مدرکی) مناسب برای جایگاه نمایندگی مجلس هستند؟» به سراغ چند کشور دیگر رفتیم و وضعیت تحصیلی نمایندگان مجلس آنها را مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم مردم دیگر کشورها نمایندگان با چه سطح علمی را به مجلس میفرستند؟!
مقدمه؛ چه شد به فکر این موضوع افتادیم؟!
مدرک گرایی در ایران اتفاق تلخی است که تقریبا همه ما ابتدا «قربانی» و بعد مقصر آن هستیم! نبود سازوکار علمی برای استعدادیابی افراد و هدایت آنها در جهت تحصیلی مناسب، تفکیک شبهعلمی افراد از طریق فیلتر مخوف «کنکور»، انتخاب رشته بر اساس شاخص میزان درآمد و پرستیژ شغلی و نه الزاماً علاقه (رجوع کنید به آمار عجیب و غریب داوطلبان کنکور پزشکی) و در نهایت کیفیت پایین آموزشی در برخی دانشگاهها باعث شده اغلب ما قربانی این سیستم شده باشیم و هدف از ورود به دانشگاه عمدتا فقط کسب مدرک و خلاصی از شرّ تحصیل برای رسیدن به بازار کار باشد، نه جا به جا کردن مرزهای علم و دانش!
در سوی دیگر همه ما مقصر هم هستیم. و تقصیر ما به همان نسبتی است که در تعریف و تمجید خود از افراد، پای کیفیت مدرک آنها (چه از حیث درجه، چه از حیث نوع رشته، چه از حیث نام دانشگاه) را وسط میکشیم، حال آنکه معروف است: لاتَنظُر الی «مَن» قال، اُنظُر الی «ما» قال! به جای آنکه قضاوتهایمان بر اساس عملکرد افراد و کارایی عملی ایشان باشد، آنها را بر اساس حجم القاب و تعدد عناوین پیش (یا در مواردی پس!) از اسمشان میسنجیم؛ «جناب آقای مهندس … مشاورِ فرهنگی (!) معاونِ محترم وزیرِ محترمترِ…!» یا «حجت الاسلام و المسلمین شیخ دکتر … – دامت توفیقاته و بركاته العالیة – »
اما بحث ما درباره ریشهیابی ذات مدرکگرایی نیست. مدرکگرایی (یا حتی مدرکپرستی) تبدیل به یک فرهنگ شده است. و بالتبع، «سیاست که زاییده فرهنگ است» نیز آغشته به روح مدرکگرای جامعه شده است. نمونه ساده آن هم شرط حداقل تحصیلات برای نامزدی در انتخابات است! مطابق قانون، مجلس مدرک لازم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در ایران دکترا یا کارشناسی ارشد و برای مجلس فوق لیسانس تعیین کرده است! شرطی که در کمتر کشورهایی از دنیا وجود دارد:
و دور از انتظار نیست که به دنبال این نگرش، بساط مدارک افتخاری، جعل مدرک یا کسب مدرک از دانشگاههای صوری و بدون پشتوانه علمی برای فرصتطلبان داغ شده باشد.
در این گزارش قصد داریم طی یک فرایند جمعآوری داده اوسینتی، چند کشور شاخص را انتخاب کرده و وضعیت مدرک و تخصص نمایندگان مجلس در آنها را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم صلاحیت تحصیلی لازم برای جایگاه نمایندگی در این کشورها به چه صورت است؟
تبیین مفاهیم مقدماتی و چارچوبهای بررسی
پرسشهای محوری بررسی
در این گزارش از طریق بررسی نمونهای به دنبال این هستیم که به دو سوال زیر پاسخ دهیم:
1- نمایندگان مجلس در دنیا اکثرا چه مدرکی دارند؟ مردم در انتخاب، و بالتبع نامزدها در معرفی خود چقدر برای این مسئله اولویت قائل هستند؟
2- مردم دنیا عمدتا نامزدها با چه تخصص و رشتهای را برای نمایندگی در مجلس برمیگزینند؟ چه تخصصی برای نمایندگی در مجلس مناسبتر است؟
شاخص انتخاب کشورهای مورد بررسی
برای انتخاب کشورها سه ملاک مد نظر قرار گرفت. ملاک اول، میزان اهمیت کشور مورد نظر در میان افکار عمومی ایرانی بود. مرجع بررسی این شاخص، نظرسنجی دانشگاه مریلند درباره محبوبترین کشورها از نگاه ایرانیان بود و انتخاب نهایی کشور ژاپن با محبوبیت 70 درصد نزد ایرانیان شد.
شاخص دوم، انتخاب محبوبترین کشور از طریق رجوع به آمار سفرهای خارجی ایرانیها بود. متاسفانه در این زمینه گزارش رسمی اعلام شده از یک نهاد دولتی وجود نداشت اما همانطور که انتظار میرفت و پس از بررسی خبرگزاریهای مختلف، به نظر میرسد عراق (به خاطر سفرهای زیارتی) و ترکیه انتخابهای اول ایرانیها برای سفر خارجی است. لذا برای این شاخص ترکیه به عنوان کشور هدف انتخاب شد.
شاخص سوم نیز تعداد نمایندگان مجلس کشورها بود. در جدول زیر تعداد نمایندگان و نسبت آن به جمعیت کشورها آمده است. (مقایسه دادههای این جدول میتواند اطلاعات جالبی در خود داشته باشد که مورد بحث در این گزارش نیست)
لیست تعداد نمایندگان مجلس کشورهای دنیا (کلیک کنید)
کشور | شیوه قانون گذاری | مجلس عوام | مجلس خواص | جمع تعداد نمایندگان | جمعیت | نسبت جمعیت به تعداد نماینده |
---|---|---|---|---|---|---|
China, People’s Republic of |
تک مجلسی | 2,980 | — | 2,980 | 1,355,692,576 | 454,930 |
United Kingdom |
دو مجلسی | 650 | 793 | 1,443 | 63,742,977 | 44,173 |
Italy |
دو مجلسی | 630 | 321 | 951 | 61,680,122 | 64,858 |
France |
دو مجلسی | 577 | 348 | 925 | 66,259,012 | 71,631 |
India |
دو مجلسی | 543 | 245 | 788 | 1,236,344,631 | 1,564,993 |
European Union |
دو مجلسی | 751 | 28 | 779 | 511,434,812 | 656,527 |
Germany |
دو مجلسی | 709 | 69 | 778 | 80,996,685 | 104,109 |
Japan |
دو مجلسی | 465 | 242 | 707 | 126,451,398 | 178,856 |
Indonesia |
دو مجلسی | 575 | 136 | 711 | 271,407,446 | 381,726 |
Korea, North |
تک مجلسی | 687 | — | 687 | 24,851,627 | 36,174 |
Morocco |
دو مجلسی | 395 | 270 | 665 | 32,987,206 | 49,605 |
Burma (Myanmar) |
دو مجلسی | 440 | 224 | 664 | 55,746,253 | 83,955 |
Ethiopia |
دو مجلسی | 547 | 108 | 655 | 96,633,458 | 147,532 |
Thailand |
دو مجلسی | 500 | 150 | 650 | 67,741,401 | 104,218 |
Mexico |
دو مجلسی | 500 | 128 | 628 | 120,286,655 | 191,539 |
Russia |
دو مجلسی | 450 | 166 | 616 | 142,470,272 | 231,283 |
Cuba |
تک مجلسی | 612 | — | 612 | 11,047,251 | 18,051 |
Congo, Democratic Republic of the |
دو مجلسی | 500 | 108 | 608 | 77,433,744 | 127,358 |
Spain |
دو مجلسی | 350 | 257 | 607 | 47,737,941 | 78,646 |
Algeria |
دو مجلسی | 462 | 144 | 606 | 38,813,722 | 64,049 |
Brazil |
دو مجلسی | 513 | 81 | 594 | 202,656,788 | 341,173 |
Poland |
دو مجلسی | 460 | 100 | 560 | 38,346,279 | 68,475 |
Turkey |
تک مجلسی | 600 | — | 600 | 81,619,392 | 136,032 |
United States |
دو مجلسی | 435 | 100 | 535 | 318,892,103 | 596,060 |
Sudan |
دو مجلسی | 450 | 50 | 500 | 35,482,233 | 70,964 |
Vietnam |
تک مجلسی | 500 | — | 500 | 93,421,835 | 186,844 |
South Africa |
دو مجلسی | 400 | 90 | 490 | 48,375,645 | 98,726 |
Nigeria |
دو مجلسی | 360 | 109 | 469 | 177,155,754 | 377,731 |
Romania |
دو مجلسی | 329 | 136 | 465 | 20,121,641 | 43,272 |
Egypt |
تک مجلسی | 596 | — | 596 | 100,388,073 | 168,436 |
Ukraine |
تک مجلسی | 450 | — | 450 | 44,291,413 | 98,425 |
Pakistan |
دو مجلسی | 342 | 104 | 446 | 196,174,380 | 439,853 |
Kenya |
دو مجلسی | 349 | 67 | 416 | 45,010,056 | 108,197 |
Canada |
دو مجلسی | 338 | 105 | 443 | 34,834,841 | 84,346 |
Yemen |
دو مجلسی | 301 | 111 | 412 | 26,052,966 | 63,235 |
South Sudan |
دو مجلسی | 332 | 50 | 382 | 11,562,695 | 30,269 |
Uganda |
تک مجلسی | 375 | — | 375 | 35,918,915 | 95,784 |
Tanzania |
تک مجلسی | 357 | — | 357 | 49,639,138 | 139,045 |
Côte d’Ivoire |
دو مجلسی | 255 | 99 | 354 | 22,848,945 | 64,545 |
Afghanistan |
دو مجلسی | 250 | 102 | 352 | 31,822,848 | 90,405 |
Zimbabwe |
دو مجلسی | 270 | 80 | 350 | 13,771,721 | 39,348 |
Sweden |
تک مجلسی | 349 | — | 349 | 9,723,809 | 27,862 |
Nepal |
دو مجلسی | 275 | 59 | 334 | 28,982,771 | 86,775 |
Argentina |
دو مجلسی | 257 | 72 | 329 | 43,024,374 | 130,773 |
Somalia |
دو مجلسی | 275 | 54 | 329 | 10,428,043 | 31,696 |
Iraq |
تک مجلسی | 325 | — | 325 | 32,585,692 | 100,264 |
Philippines |
دو مجلسی | 297 | 24 | 321 | 107,668,231 | 335,415 |
Bangladesh |
تک مجلسی | 300 | — | 300 | 166,280,712 | 554,269 |
Greece |
تک مجلسی | 300 | — | 300 | 10,775,557 | 35,919 |
Korea, South |
تک مجلسی | 300 | — | 300 | 49,039,986 | 163,467 |
Malaysia |
دو مجلسی | 222 | 70 | 292 | 30,073,353 | 102,991 |
Iran |
تک مجلسی | 290 | — | 290 | 80,840,713 | 278,761 |
Czech Republic |
دو مجلسی | 200 | 81 | 281 | 10,627,448 | 37,820 |
Cameroon |
دو مجلسی | 180 | 100 | 280 | 23,130,708 | 82,610 |
Ghana |
تک مجلسی | 275 | — | 275 | 25,758,108 | 93,666 |
Colombia |
دو مجلسی | 166 | 102 | 268 | 46,245,297 | 172,557 |
Mozambique |
تک مجلسی | 250 | — | 250 | 24,692,144 | 98,769 |
Serbia |
تک مجلسی | 250 | — | 250 | 7,209,764 | 28,839 |
Syria |
تک مجلسی | 250 | — | 250 | 17,951,639 | 71,807 |
Uzbekistan |
دو مجلسی | 150 | 100 | 250 | 28,929,716 | 115,719 |
Switzerland |
دو مجلسی | 200 | 46 | 246 | 8,061,516 | 32,770 |
Austria |
دو مجلسی | 183 | 62 | 245 | 8,223,062 | 33,564 |
Bulgaria |
تک مجلسی | 240 | — | 240 | 6,924,716 | 28,853 |
Portugal |
تک مجلسی | 230 | — | 230 | 10,813,834 | 47,017 |
Australia |
دو مجلسی | 150 | 76 | 226 | 22,507,617 | 99,591 |
Ireland |
دو مجلسی | 166 | 60 | 226 | 4,832,765 | 21,384 |
Netherlands |
دو مجلسی | 150 | 75 | 225 | 16,877,351 | 75,010 |
Sri Lanka |
تک مجلسی | 225 | — | 225 | 21,866,445 | 97,184 |
Gabon |
دو مجلسی | 120 | 102 | 222 | 1,672,597 | 7,534 |
Belgium |
دو مجلسی | 150 | 60 | 210 | 11,420,163 | 54,382 |
Angola |
تک مجلسی | 220 | — | 220 | 19,088,106 | 86,764 |
Tunisia |
تک مجلسی | 217 | — | 217 | 10,937,521 | 50,403 |
Dominican Republic |
دو مجلسی | 183 | 32 | 215 | 10,349,741 | 48,138 |
Congo, Republic of the |
دو مجلسی | 139 | 72 | 211 | 4,662,446 | 22,097 |
Jordan |
دو مجلسی | 150 | 60 | 210 | 7,930,491 | 37,764 |
Finland |
تک مجلسی | 200 | — | 200 | 5,268,799 | 26,344 |
Libya |
تک مجلسی | 200 | — | 200 | 6,244,174 | 31,221 |
Hungary |
تک مجلسی | 199 | — | 199 | 9,919,128 | 49,845 |
Malawi |
تک مجلسی | 193 | — | 193 | 17,377,468 | 90,039 |
Chad |
تک مجلسی | 188 | — | 188 | 11,412,107 | 60,703 |
Cambodia |
دو مجلسی | 123 | 61 | 184 | 15,458,332 | 84,013 |
Madagascar |
دو مجلسی | 151 | 33 | 184 | 23,201,926 | 126,097 |
Denmark |
تک مجلسی | 179 | — | 179 | 5,569,077 | 31,112 |
Belarus |
دو مجلسی | 110 | 64 | 174 | 9,608,058 | 55,219 |
Equatorial Guinea |
دو مجلسی | 100 | 70 | 170 | 722,254 | 4,249 |
Norway |
تک مجلسی | 169 | — | 169 | 5,147,792 | 30,460 |
Bolivia |
دو مجلسی | 130 | 36 | 166 | 10,631,486 | 64,045 |
Venezuela |
تک مجلسی | 165 | — | 165 | 28,868,486 | 174,961 |
Mali |
تک مجلسی | 160 | — | 160 | 16,455,903 | 102,849 |
Chile |
دو مجلسی | 120 | 38 | 158 | 17,363,894 | 109,898 |
Guatemala |
تک مجلسی | 158 | — | 158 | 14,647,083 | 92,703 |
Zambia |
تک مجلسی | 158 | — | 158 | 14,638,505 | 92,649 |
Oman |
دو مجلسی | 84 | 71 | 155 | 3,219,775 | 20,773 |
Burundi |
دو مجلسی | 100 | 54 | 154 | 10,395,931 | 67,506 |
Kazakhstan |
دو مجلسی | 107 | 47 | 154 | 17,948,816 | 116,551 |
Lesotho |
دو مجلسی | 120 | 33 | 153 | 1,942,008 | 12,693 |
Croatia |
تک مجلسی | 151 | — | 151 | 4,470,534 | 29,606 |
Eritrea |
تک مجلسی | 150 | — | 150 | 6,380,803 | 42,539 |
Georgia |
تک مجلسی | 150 | — | 150 | 4,935,880 | 32,906 |
Saudi Arabia |
تک مجلسی | 150 | — | 150 | 27,345,986 | 182,307 |
Senegal |
تک مجلسی | 150 | — | 150 | 13,635,927 | 90,906 |
Slovakia |
تک مجلسی | 150 | — | 150 | 5,443,583 | 36,291 |
Mauritania |
تک مجلسی | 146 | — | 146 | 3,516,806 | 24,087 |
Lithuania |
تک مجلسی | 141 | — | 141 | 2,848,000 | 19,863 |
Albania |
تک مجلسی | 140 | — | 140 | 3,020,209 | 21,573 |
Ecuador |
تک مجلسی | 137 | — | 137 | 15,654,411 | 114,266 |
Laos |
تک مجلسی | 149 | — | 149 | 6,803,699 | 51,543 |
Armenia |
تک مجلسی | 101 | — | 101 | 3,060,631 | 23,364 |
Palestine |
تک مجلسی | 132 | — | 132 | 4,816,503 | 36,488 |
Peru |
تک مجلسی | 130 | — | 130 | 30,147,935 | 231,907 |
Slovenia |
دو مجلسی | 90 | 40 | 130 | 2,070,050 | 15,295 |
Haiti |
دو مجلسی | 99 | 30 | 129 | 9,996,731 | 77,494 |
Uruguay |
دو مجلسی | 99 | 30 | 129 | 3,332,972 | 25,837 |
Honduras |
تک مجلسی | 128 | — | 128 | 8,598,561 | 67,176 |
Lebanon |
تک مجلسی | 128 | — | 128 | 5,882,562 | 45,958 |
Burkina Faso |
تک مجلسی | 127 | — | 127 | 18,365,123 | 144,607 |
Azerbaijan |
تک مجلسی | 125 | — | 125 | 9,686,210 | 77,490 |
Paraguay |
دو مجلسی | 80 | 45 | 125 | 6,703,860 | 53,631 |
Turkmenistan |
تک مجلسی | 125 | — | 125 | 5,171,943 | 41,376 |
Sierra Leone |
تک مجلسی | 124 | — | 124 | 5,743,725 | 46,320 |
North Macedonia |
تک مجلسی | 123 | — | 123 | 2,091,719 | 17,006 |
Israel |
تک مجلسی | 120 | — | 120 | 7,821,850 | 65,182 |
Kosovo |
تک مجلسی | 120 | — | 120 | 1,859,203 | 15,493 |
Kyrgyzstan |
تک مجلسی | 120 | — | 120 | 5,604,212 | 46,702 |
New Zealand |
تک مجلسی | 120 | — | 120 | 4,401,916 | 36,682 |
Guinea |
تک مجلسی | 114 | — | 114 | 11,474,383 | 100,652 |
Niger |
تک مجلسی | 113 | — | 113 | 17,466,172 | 154,568 |
China, Republic of |
تک مجلسی | 113 | — | 113 | 23,359,928 | 206,725 |
Papua New Guinea |
تک مجلسی | 111 | — | 111 | 6,552,730 | 59,034 |
Rwanda |
دو مجلسی | 80 | 26 | 106 | 12,337,138 | 116,388 |
Central African Republic |
تک مجلسی | 105 | — | 105 | 5,277,959 | 50,266 |
Liberia |
دو مجلسی | 73 | 30 | 103 | 4,092,310 | 39,731 |
Guinea-Bissau |
تک مجلسی | 102 | — | 102 | 1,693,398 | 16,602 |
Estonia |
تک مجلسی | 101 | — | 101 | 1,257,921 | 12,455 |
Moldova |
تک مجلسی | 101 | — | 101 | 3,583,288 | 35,478 |
Latvia |
تک مجلسی | 100 | — | 100 | 2,165,165 | 21,652 |
Namibia |
دو مجلسی | 72 | 26 | 98 | 2,198,406 | 22,433 |
Tajikistan |
دو مجلسی | 63 | 34 | 97 | 8,051,512 | 83,005 |
Swaziland |
دو مجلسی | 65 | 30 | 95 | 1,419,623 | 14,943 |
Nicaragua |
تک مجلسی | 92 | — | 92 | 5,848,641 | 63,572 |
Togo |
تک مجلسی | 91 | — | 91 | 7,351,374 | 80,784 |
Singapore |
تک مجلسی | 87 | — | 87 | 5,567,301 | 63,992 |
Maldives |
تک مجلسی | 85 | — | 85 | 393,595 | 4,631 |
El Salvador |
تک مجلسی | 84 | — | 84 | 6,125,512 | 72,923 |
Jamaica |
دو مجلسی | 63 | 21 | 84 | 2,930,050 | 34,882 |
Benin |
تک مجلسی | 83 | — | 83 | 10,160,556 | 122,416 |
Montenegro |
تک مجلسی | 81 | — | 81 | 650,036 | 8,025 |
Bahrain |
دو مجلسی | 40 | 40 | 80 | 1,314,089 | 16,426 |
Cyprus |
تک مجلسی | 80 | — | 80 | 1,172,458 | 14,656 |
Puerto Rico |
دو مجلسی | 51 | 30 | 81 | 3,620,897 | 44,702 |
Mongolia |
تک مجلسی | 76 | — | 76 | 3,251,587 | 42,784 |
Bhutan |
دو مجلسی | 47 | 25 | 72 | 733,643 | 10,189 |
Cabo Verde |
تک مجلسی | 72 | — | 72 | 538,535 | 7,480 |
Trinidad and Tobago |
دو مجلسی | 41 | 31 | 72 | 1,223,916 | 16,999 |
Panama |
تک مجلسی | 71 | — | 71 | 3,608,431 | 50,823 |
Hong Kong |
تک مجلسی | 70 | — | 70 | 7,112,688 | 101,610 |
Mauritius |
تک مجلسی | 70 | — | 70 | 1,331,155 | 19,017 |
Djibouti |
تک مجلسی | 65 | — | 65 | 810,179 | 12,464 |
Guyana |
تک مجلسی | 65 | — | 65 | 735,554 | 11,316 |
Kuwait |
تک مجلسی | 65 | — | 65 | 2,742,711 | 42,196 |
Malta |
تک مجلسی | 65 | — | 65 | 412,655 | 3,174 |
Timor-Leste |
تک مجلسی | 65 | — | 65 | 1,201,542 | 9,242 |
Botswana |
تک مجلسی | 63 | — | 63 | 2,155,784 | 34,218 |
Iceland |
تک مجلسی | 63 | — | 63 | 317,351 | 5,037 |
Luxembourg |
تک مجلسی | 60 | — | 60 | 520,672 | 8,678 |
San Marino |
تک مجلسی | 60 | — | 60 | 32,742 | 546 |
Jersey |
تک مجلسی | 58 | — | 58 | 96,513 | 1,664 |
Bosnia and Herzegovina |
دو مجلسی | 42 | 15 | 57 | 3,871,643 | 67,924 |
Costa Rica |
تک مجلسی | 57 | — | 57 | 4,755,234 | 83,425 |
French Polynesia |
تک مجلسی | 57 | — | 57 | 280,026 | 4,913 |
São Tomé and Príncipe |
تک مجلسی | 55 | — | 55 | 190,428 | 3,462 |
Bahamas, The |
دو مجلسی | 38 | 16 | 54 | 321,834 | 5,960 |
New Caledonia |
تک مجلسی | 54 | — | 54 | 267,840 | 4,960 |
Gambia, The |
تک مجلسی | 53 | — | 53 | 1,925,527 | 36,331 |
Vanuatu |
تک مجلسی | 52 | — | 52 | 266,937 | 5,133 |
Barbados |
دو مجلسی | 30 | 21 | 51 | 289,680 | 5,680 |
Suriname |
تک مجلسی | 51 | — | 51 | 573,311 | 11,241 |
Fiji |
تک مجلسی | 50 | — | 50 | 903,207 | 8,769 |
Solomon Islands |
تک مجلسی | 50 | — | 50 | 609,883 | 18,064 |
Samoa |
تک مجلسی | 49 | — | 49 | 196,628 | 4,013 |
Bermuda |
دو مجلسی | 36 | 11 | 47 | 69,839 | 1,486 |
Kiribati |
تک مجلسی | 46 | — | 46 | 104,488 | 2,271 |
Guernsey |
تک مجلسی | 45 | — | 45 | 65,849 | 1,463 |
Qatar |
تک مجلسی | 45 | — | 45 | 2,123,160 | 47,181 |
Transnistria |
تک مجلسی | 45 | — | 45 | 469,000 | 10,906 |
Belize |
دو مجلسی | 31 | 12 | 43 | 340,844 | 7,927 |
United Arab Emirates |
تک مجلسی | 40 | — | 40 | 5,628,805 | 140,720 |
American Samoa |
دو مجلسی | 21 | 18 | 39 | 54,517 | 1,398 |
Isle of Man |
سه مجلسی | 24 | 11 | 35 | 86,866 | 2,482 |
Abkhazia |
تک مجلسی | 35 | — | 35 | 243,206 | 6,948 |
Antigua and Barbuda |
دو مجلسی | 17 | 17 | 34 | 91,295 | 2,685 |
Seychelles |
تک مجلسی | 34 | — | 34 | 91,650 | 2,696 |
South Ossetia |
تک مجلسی | 34 | — | 34 | 53,532 | 4,573 |
Artsakh |
تک مجلسی | 33 | — | 33 | 150,932 | 10,906 |
Brunei |
تک مجلسی | 33 | — | 33 | 422,675 | 12,808 |
Comoros |
تک مجلسی | 33 | — | 33 | 766,865 | 23,238 |
Faroe Islands |
تک مجلسی | 33 | — | 33 | 49,947 | 1,514 |
Macau |
تک مجلسی | 33 | — | 33 | 587,914 | 17,816 |
Marshall Islands |
تک مجلسی | 33 | — | 33 | 70,983 | 2,151 |
Dominica |
تک مجلسی | 32 | — | 32 | 73,449 | 2,295 |
Greenland |
تک مجلسی | 31 | — | 31 | 57,728 | 1,862 |
Northern Mariana Islands |
دو مجلسی | 20 | 9 | 29 | 51,483 | 1,775 |
Andorra |
تک مجلسی | 28 | — | 28 | 85,458 | 3,052 |
Grenada |
دو مجلسی | 15 | 13 | 28 | 110,152 | 3,934 |
Saint Lucia |
دو مجلسی | 17 | 11 | 28 | 163,362 | 5,834 |
Tonga |
تک مجلسی | 26 | — | 26 | 106,440 | 4,094 |
Liechtenstein |
تک مجلسی | 25 | — | 25 | 37,313 | 1,493 |
Palau |
دو مجلسی | 16 | 9 | 25 | 21,186 | 847 |
Cook Islands |
تک مجلسی | 24 | — | 24 | 10,134 | 422 |
Monaco |
تک مجلسی | 24 | — | 24 | 30,508 | 1,271 |
Saint Martin |
تک مجلسی | 23 | — | 23 | 31,530 | 1,371 |
Aruba |
تک مجلسی | 21 | — | 21 | 110,663 | 5,270 |
Cayman Islands |
تک مجلسی | 21 | — | 21 | 54,914 | 2,615 |
Curaçao |
تک مجلسی | 21 | — | 21 | 146,836 | 6,992 |
Saint Vincent and the Grenadines |
تک مجلسی | 21 | — | 21 | 102,918 | 4,901 |
Niue |
تک مجلسی | 20 | — | 20 | 1,190 | 60 |
Tokelau |
تک مجلسی | 20 | — | 20 | 1,337 | 67 |
Wallis and Futuna |
تک مجلسی | 20 | — | 20 | 15,561 | 778 |
Nauru |
تک مجلسی | 19 | — | 19 | 9,488 | 499 |
Saint Barthelemy |
تک مجلسی | 19 | — | 19 | 7,267 | 382 |
Saint Pierre and Miquelon |
تک مجلسی | 19 | — | 19 | 5,716 | 301 |
Turks and Caicos Islands |
تک مجلسی | 19 | — | 19 | 49,070 | 2,583 |
Gibraltar |
تک مجلسی | 18 | — | 18 | 29,185 | 1,621 |
Saint Helena, Ascension and Tristan da Cunha |
تک مجلسی | 17 | — | 17 | 7,776 | 457 |
British Virgin Islands |
تک مجلسی | 15 | — | 15 | 32,680 | 2,179 |
Guam |
تک مجلسی | 15 | — | 15 | 161,001 | 10,733 |
Sint Maarten |
تک مجلسی | 15 | — | 15 | 39,689 | 2,646 |
Tuvalu |
تک مجلسی | 15 | — | 15 | 10,782 | 719 |
United States Virgin Islands |
تک مجلسی | 15 | — | 15 | 104,170 | 6,945 |
Micronesia, Federated States of |
تک مجلسی | 14 | — | 14 | 105,681 | 7,549 |
Saint Kitts and Nevis |
تک مجلسی | 14 | — | 14 | 51,538 | 3,681 |
Anguilla |
تک مجلسی | 11 | — | 11 | 16,086 | 1,462 |
Montserrat |
تک مجلسی | 11 | — | 11 | 5,215 | 474 |
Falkland Islands |
تک مجلسی | 10 | — | 10 | 2,840 | 284 |
Pitcairn Islands |
تک مجلسی | 10 | — | 10 | 48 | 5 |
Christmas Island |
تک مجلسی | 9 | — | 9 | 1,530 | 170 |
Norfolk Island |
تک مجلسی | 9 | — | 9 | 2,210 | 246 |
Cocos (Keeling) Islands |
تک مجلسی | 7 | — | 7 | 596 | 85 |
Vatican City | تک مجلسی | 7 | — | 7 | 842 | 120 |
با توجه به جدول بالا و محدودیتهای زمانی و مالی تیم ما، کشورهای با تعداد نماینده بسیار زیاد نیز از این بررسی کنار گذاشته شدند و در نهایت گزینه انتخاب شده از این شاخص مجلس رژیم صهیونیستی بود. بخشی از این انتخاب نیز به علت سهل الوصول بودن دادههای این مجلس بود چراکه تمام اطلاعات نمایندگان این رژیم در پایگاه رسمی کنست (Knesset: نام پارلمان اسرائیل) موجود است.
با اینحساب کشورهای سوژه «ژاپن»، «ترکیه» و «اسرائیل» شدند. مسئله نهایی که پیش از بررسی درباره آن تصمیمگیری شد انتخاب میان مجلس خواص و مجلس عوام بود. برای همین ابتدا لازم است شناختی درباره ماهیت مجالس دوگانه کسب کنیم:
مجلس و انواع شیوههای قانونگذاری در دنیا
اگر از از مسائل تاریخچهای درباره مجلس (Parliament) مثل اینکه اولین مجالس مشورتی در حکومت را به پارتهای ایرانی نسبت دادهاند و یا قدیمیترین پارلمان همچنان فعال را نیز مجلس قانونگذاری ایسلند به نام آلدینگ (Althing) – تاسیس سال 930 بعد از میلاد – گفتهاند بگذریم؛ در دنیا دو سبک مرسوم قانونگذاری وجود دارد! عمده کشورها یا تک مجلسی (Unicameral) اند و برخی دو مجلسی (Bicameral).
کشورهای یک مجلسی صرفا دارای یک نهاد قانونگذاری هستند و مردم – معمولاً – از طریق انتخاب نمایندگان، به طور غیرمستقیم به فرایند قانونگذاری مشروعیت میبخشند.
اما در کشورهای دوپارلمانی شاهد تقسیم وظیفه قانونگذاری میان دو مجلس هستیم: یکی مجلس عُلیا (Upper House) – یا مجلس خواص یا سنا – و دیگری مجلس عوام (Lower House) – یا سُفلا یا مجلس نمایندگان.
معمولا سنا (Senate) مجموعهای از افراد با نفوذ و با تجربه در حوزه سیاست و کشورداری هستند که وظیفه تصمیمگیریهای اصلی و اساسی کشور را به عهده دارند. مجلس عوام نیز مجلسی است که اغلب مستقیما با رای مردم انتخاب میشود و در موارد سادهتر قانونگذاری میکند و باز در اغلب موارد مصوبات آن از فیلتر مجلس خواص عبور میکند.
فلسفه پنهان سیستمهای دومجلسی نیز از دوگانهای مبتنی بر دو مفهوم «ملت»/«مردم» که بر سر راه دموکراسی ایجاد شد نشات گرفته است؛ با این سوال اساسی که «آیا مردم میتوانند مصلحت ملت را تشخیص دهند یا نه؟».
لذا برای حل این مسئله مجلسی از عقلا و خواص تشکیل شد تا سرنوشت کشور در پیچ و خم تصمیمهای احساسی ملی یا پوپولیسم و عوام فریبی قرار نگیرد.
کارکرد «مجلس» و «مجمع تشخیص مصلحت» در ایران
در ایران از ابتدای انقلاب 57، ساز و کار یک مجلسی در دستور کار قرار گرفت. ساز و کاری که البته بعدا نارسایی آن (علیالخصوص در موارد اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان) مشخص شد و نهادی مشورتی به نام «مجمع تشخیص مصلحت نظام» در بازبینی قانون اساسی گنجانده شد. (مراجعه کنید به تاریخچه تاسیس مجمع تشخیص مصلحت)
البته در بیانی با توجه به کسوت اعضای مجمع تشخیص مصلحت و حیطه اختیارات این نهاد، میتوان به نوعی آنرا معادل سنا در سایر کشورها به حساب آورد که به عنوان نهاد مشاور رهبری، سیاستهای اصلی نظام را مشخص میکند و در موارد اختلاف نیز ورود پیدا میکند.
لذا در این گزارش، بنا بر شباهتهای موجود در شیوه انتخاب و حیطه اختیارات، ما بررسی را در مورد کشورهای دارای دو مجلس، معطوف به مجلس نمایندگان کردیم که شباهت بیشتری به نهاد رسمی مجلس در ایران دارد.
نتایج بررسی
مجلس ملی کبیر ترکیه ( Türkiye Büyük Millet Meclisi)
در ابتدا اسامی نمایندگان از سایت رسمی مجلس ترکیه استخراج شد. مجلس ترکیه از 598 نماینده تشکیل شدهاست که از حزبهای مختلف از جمله حزب عدالت و توسعه، حزب جمهوری خلق، حزب جنبش ملیگرا و… هستند.
شرط حداقل تحصیلات برای نامزد شدن در انتخابات ترکیه، طی کردن تحصیلات مقدماتی در مدرسه است.
برای بررسی سطح علمی نمایندگان این کشور، آخرین مدرک تحصیلی افراد را ملاک قرار دادیم. البته در این مورد به خاطر تفاوت فرایند تحصیل دانشجویان پزشکی آنها را در دسته جداگانهای قرار دادیم. نتیجه به صورت زیر حاصل شد:
آنطور که به نظر میرسد اکثریت (نزدیک به 70 درصد) نمایندگان این کشور مدرک زیر کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند و فقط نزدیک به نه درصد (یعنی 55 نفر از حدود 600 عضو مجلس ترکیه) مدرک دکترا دارند. (مقایسه کنید با تعداد نمایندگان دارای مدرک دکتری مجلس290 نفره ایران در انتهای همین گزارش…!)
اما در ادامه بررسی به این سوال پرداختیم که مردم ترکیه عمدتا نمایندگان با چه حوزهای از تحصیلات را به مجلس میفرستند؟
برای این منظور با توجه پراکندگی رشتههای تحصیلی، آنها را بر اساس شاخههای کلی زیر برچسبگذاری کردیم:
- حقوق: شامل همه گرایشهای رشتهی حقوق و حسابرسی داخلی
- علوم سیاسی و حکمرانی: شامل علوم سیاسی، روابط بینالملل، ارتباطات، مطالعات کشورها و سیاستگذاریها
- علوم اجتماعی: شامل جامعهشناسی، علوم اجتماعی و مطالعات اجتماعی
- علوم انسانی: ادبیات، فلسفه، روانشناسی، تاریخ
- کسب و کار: شامل بازرگانی و تجارت، مدیریت
- اقتصاد: شامل اقتصاد، حسابداری
- فنی: شامل رشتههای فنی و مهندسی
- علوم تربیتی: شامل مشاورههای تحصیلی و فرهنگیان
- رسانه: شامل روزنامهنگاری، رادیو و تلویزیون، گویندگی و نویسندگی
- پزشکی: شامل پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و پیراپزشکی
- نظامی: آکادمی دفاع ملی، دانشگاههای نظامی
- ورزشی: رشتههای مرتبط با تربیتبدنی
- دبیرستان: فارغالتحصیلان رشتههای فنی و حرفهای (الکترونیک، مکانیک خودرو و …) / مدارس افسری
برخی نمایندگانی نیز که در بیش از یک رشته تحصیل کرده بودند (تغییر رشته، دو مدرکی و …) با توجه به تعداد رشتههایشان نسبت گرفته شد. (دو رشتهای 0.5، سه رشتهای 0.33 و …)
از نتایج فوق چنین برمیآید که اکثر نمایندگان مجلس ترکیه تحصیلات مرتبط با رشته حقوق دارند.
مجلس نمایندگان ژاپن (House of Representatives of Japan)
مجلس عوام (نمایندگان) ژاپن دارای 465 نماینده است. برای استخراج اسامی نمایندگان، از سایت رسمی مجلس ژاپن استفاده شد. متاسفانه در سایت مجلس این کشور اطلاعات بیشتری جز اسم و عکس نمایندگان قرار داده نشده است. لذا برای یافتن جزئیات بیشتر، به سراغ سایتهای شخصی نمایندگان رفتیم که در آنجا اطلاعات کامل خود را منتشر کرده بودند. اطلاعات برخی از نمایندگانی که سایت نداشتند نیز به ناچار از طریق فیسبوک آنها یا ویکیپدیا بررسی شد. (حدود 10 درصد از افراد نیز هیچ اطلاعاتی درباره خود منتشر نکرده بودند و بررسی مبتنی بر 416 نفر ادامه یافت)
در این بین نکته بسیار جالبی که به آن برخوردیم این بود که اغلب نمایندگان ژاپن صرفا به بیان اینکه فارغالتحصیل کدام دانشگاه هستند اکتفا کردهاند و اطلاعاتی درباره مدرک خود ندادهاند! البته مسلماً امکان ردیابی سوابق دانشگاهی افراد از طریق روشهای اوسینتی وجود دارد اما با توجه به تعداد بالای این موارد امکان و فرصت رصد تمام آنها نبود. (از 465 نماینده که اطلاعات خود را اعلام کرده بودند 391 نفر هیچ اشارهای به سطح مدرک خود نکرده بودند!) لذا در این شرایط عملا امکان بررسی وزنی سطح مدرک نمایندگان مجلس ژاپن وجود نداشت. هرچند از میان 54 نفری که سطح مدرک دانشگاهی خود را اعلام کرده بودند فقط 18 نفر دکترا بودند!
همچنین با توجه به اینکه اغلب این افراد فقط به مدرک آخر خود اشاره کرده بودند، امکان بررسی موارد تغییر رشتهای نیز وجود نداشت.
در ادامه بررسی به تنوع رشتهای این افراد بر اساس برچسبهای تعریف شده در بخش قبلی گزارش پرداختیم و نتایج زیر حاصل شد:
همانطور که مشاهده میکنید، مشابه ترکیه، در ژاپن نیز اغلب (نزدیک به یک سوم!) نمایندگان در رشته حقوق تحصیل کردهاند. در سوی دیگر، کمتر بودن (نزدیک به نصف) تحصیلکردگان رشتههای فنی و مهندسی در کشوری صنعتی مثل ژاپن نسبت به ترکیه موضوع جالب توجهی است.
کنست اسرائیل (Knesset)
مجلس اسرائیل یا کنِسِت (Knesset) مختصات بسیار ویژه در مناسبات سیاسی این رژیم دارد. کِنِست دارای 120 نماینده است و احزاب به نسبت رای که در انتخابات سراسری کسب میکنند (حداقل 0.2 درصد) صاحب کرسی میشوند. در حیطه اختیارات نیز میتوان گفت کنست قدرت اصلی سیاسی در اسرائیل است. چراکه تعیین رئیس دولت (که معمولا از طریق ائتلاف میان احزاب تعیین میشود)، دادن رای اعتماد به کابینه وزرا و قانونگذاری از جمله وظایف این نهاد است.
در این گزارش ما نمایندگان بیستودومین دوره مجلس کنست را مورد بررسی قرار دادیم. خوشبختانه اسامی و اطلاعات کاملی (از جمله اطلاعات مدارک تحصیلی دانشگاهی) نمایندگان در سایت رسمی کنست موجود است. (توصیه میشود در اتصال به این سایت حتما نکات امنیتی را رعایت کنید!)
بررسی کیفیت آخرین مدرک تحصیلی نمایندگان این مجلس به جدول زیر منتهی شد. البته درباره برخی از این افراد که علوم دینی یهودی خوانده بودند، تفاوتهایی در درجه مدارک وجود داشت که به صورت جدا آورده شدند. در مورد مدرک تحصیلی سه نفر از نمایندگان هم اطلاعاتی در بررسی اولیه یافت نشد و جامعه آماری به 117 نفر کاهش یافت.
در مرحله بعد به بررسی پراکندگی حوزه تحصیلات این افراد پرداختیم. در اینجا مشابه بررسی برای کشور ترکیه، نمایندگانی که در بیش از دو رشته متفاوت تحصیل کرده اند با ضریب 0.5، سه رشته با 0.33 و … لحاظ شده اند.
همانطور که ملاحظه میکنید، اینجا نیز عمده نمایندگان فارغالتحصیل رشته حقوق هستند.
مقایسه با ایران
مجلس ایران در ابتدای تاسیس 270 نماینده داشت. طبق اصل 64 قانون اساسی، تعداد نمایندگان هر 10 سال و با بررسی شرایط انسانی، سیاسی، جغرافیایی و … میتواند حداکثر 20 عضو اضافه شود. تعداد کنونی نمایندگان 290 نفر است و به نظر میرسد از زبان بازنگری قانون اساسی در سال 68، فقط یکبار مسئله افزایش تعداد نمایندگان مردم صورت گرفته است…!
اما گذشته از کمیت، کیفیت مدرک و حوزه تحصیلات نمایندگان مجلس در ایران به چه صورت است؟! بررسی در این زمینه را به دو گزارش جالبی که خبرگزاری صدا و سیما با عنوان «سطح علمی و تخصص نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی» و خبرگزاری مشرق با عنوان «سطح علمی مجلس دهم از دیپلم تا دکترا» در خرداد 95 منتشر کردهاند استناد میکنیم.
بر اساس گزارش سایت مشرق، از 289 نماینده مجلس دهم (یک نفر پیش از تشکیل رسمی مجلس در سانحه رانندگی فوت کرد) 111 نفر، یعنی نزدیک به 40 درصد از نمایندگان، مدرک دکترا دارند!! این در حالی است که مجلسیهای ترکیه، صرفا 9 درصد «دکتر» هستند و مشخص نیست ما باید از این سطح بالای علمی مجلس خود خوشحال باشیم یا در صحت آن تردید کنیم ؟!
اما به لحاظ حوزه تحصیلات، مشابه سایر کشورهای این گزارش اوسینتی، در ایران نیز فارغالتحصیلان رشتههای علوم انسانی اکثریت نمایندگان مجلس را تشکیل میدهند؛ اما با یک تفاوت جالب توجه که در ایران رشته مدیریت سهمی نزدیک به دو برابری نسبت به رشته حقوق در تعداد کرسیهای مجلس دارد…! ضمن اینکه موارد تغییر رشتهای (کارشناسی مهندسی سپس علوم انسانی) در ایران به وفور یافت میشود!
نکات جالب
مسئله دراولویت نبودن مدرک تحصیلی موضوع بارزی بود که از بررسی این سه کشور حاصل شد. همانطور که در خلال این گزارش مطرح شد، بسیاری از نمایندگان مجلس در معرفی ژاپن صرفا به بیان اینکه فارغالتحصیل چه دانشگاهی هستند (بدون پرداخت به سطح مدرک و رشته آن) اکتفا میکنند.
شاهد مثال تقریبی دیگر این موضوع، نوع خطابهایی است که در اخبار مربوط به نمایندگان در رسانهها به چشم میخورد. مثلا در ایران کوئری «دکتر علی لاریجانی» حجم نتایج زیر را دارد و به نظر میرسد برای ما مدرک علمی رئیس مجلس اهمیت بالایی دارد. (همینطور «دکتر حسن روحانی»، و مقایسه کنید با القابی که آمریکاییها برای خطاب کردن رئیس جمهورشان استفاده میکنند… راستی تا به حال اصلا چیزی راجع به مدرک تحصیلی ترامپ شنیدهاید؟!)
اما در سوی مقابل مثلا با بررسی اخبار کِنِست اسرائیل، میتوان حسی نسبت به بیاهمیت بودن مدرک در میان مسئولین سیاسی این رژیم به دست آورد. اگر وارد سایت کنست شده و اخبار آن را رصد کنید، احتمالا نتایج جالبی به دست میآید.
برای مثال در این گزارش، 10 دسامبر 2019 بررسی شدهاست. در هیچ کدام از اخبار، نمایندگان با پیشوند مدرک تحصیلی خود یاد نمیشوند… دکتر فلان یا مهندس بهمان وجود ندارد!
البته شاید این پرسش ایجاد شود که ممکن است مدرک دکترا یا مهندسی در اخبار این روز موجود نباشد. این مورد هم بررسی شد. فردی بهنام Yoaz Hendel که دکترای تاریخ از دانشگاه تلآویو هم دارد، در این خبر یاد شدهاست اما بدون هیچگونه پیشوند درباره مدرک تحصیلی، صرفا از لفظ MK به معنای عضو کنست (Member of Knesset) استفاده شده است! در عوض بلافاصله بعد از اسامی نمایندگان، حزب و گرایش سیاسی آنها داخل پرانتز ذکر میشود.
البته اعلام محل خدمت سربازی نمایندگان هم موضوع جالبی است که در رزومه اعضای کنست وجود دارد! (علت این موضوع شاید به خاطر وضعیت خاص جنگی این رژیم و نگاههای متعصبانه درباره وفاداری نظامی به آن باشد.)
نکتهی جالبتر آن است که هنگامی که در یک خبر دیگر زمانی که درمورد یک پزشک صحبت میشود، از مدرک تحصیلی او سخن به میان آمده است اما برای نمایندگان مجلس اغلب هیچ اشارهای به آن نمیشود. طوریکه بهنظر میرسد برای افکار عمومی، ربط چندانی بین مدرک تحصیلی و عضویت داشتن در کنست وجود ندارد!
موضوع جالب دیگر که در این بررسی به آن برخوردیم، حضور افراد با تحصیلات دبیرستان، راهنمایی و حتی دبستان در مجالس کشورهای مورد بررسی است. برای مثال آقای MÜRSEL ALBAN، نماینده مجلس ترکیه که تحصیلات دبیرستان دارد و پس از آن اقدام به تاسیس شرکت خود کرده است. و یا نمونه دیگر آقای Sıdık Taş که مدتی فوتبالیست بوده، صرفا تحصیلات ابتدایی دارد و اکنون نماینده مجلس است!
مسئله جالب دیگری که مشاهده شد، مربوط به ژاپن است. میان اکثر نمایندگان، بیان سوابق سیاسی، تجربیات کاری، گرایشها و حوزههای علاقهمندی ارجحیت بیشتری نسبت به بیان جزئیات تحصیلات دارد! به عنوان مثال آقای ANAMI Yoichi، با سابقه سه دوره نمایندگی در مجلس ژاپن:
جمع بندی
مقصود ما در این گزارش، بررسی میزان مدرکگرایی برای مناصب سیاسی – و به طور خاص مجلس – در سایر کشورها بود. همانطور که ملاحظه شد، به نظر میرسد سیاسیون در دنیا بیان سابقه عملکرد، گرایشهای فکری و البته ابراز صریح نگرشهای حزبی و سیاسی را برای معرفی خود به افکار عمومی در اولویت بالاتری میبینند. رسانهها نیز با تمرکز بر این موارد نسبت به بازتاب اخبار و رفتار صاحبان منصب میپردازند.
در سوی دیگر، بخشی از تقصیر این عطش به مدرک در نگاه جامعه به مسئله تحصیل است. «دکترا» در دنیا، مختص افرادی است که مایلند مسیر آکادمیک علم را طی کنند (همان جابه جا کردن مرزهای علم خودمان!) در حالی که به علت سهل الوصول بودن مدرک، «دکتر» در جامعه به جای یک جایگاه علمی تخصصی، تبدیل به یک لقب جذاب و پرستیژساز شده است.
در زمینه تحصیلات مطلوب برای نمایندگان مجلس نیز دیدیم که بالاتفاق در هر سه کشور مورد بررسی فارغالتحصیلان رشته حقوق اولویت بالاتری در کسب کرسیهای مجلس داشتند. امری که احتمالا کیفیت قانون گذاری را ارتقا بخشد، چرا که قاطبه نمایندگان با مفهوم قانون و زیر و بم آن آشنایی دارند.
البته نباید این را نادیده گرفت که مجلس به نوعی «عصاره ملت» است، و نمیتوان الزامی برای یکسان بودن تخصصها تعیین کرد و در سوی دیگر اساسا شاید لازم باشد از همه حوزهها – و البته همه اقشار – افرادی برای تصمیمگیری در امور کشور حضور داشته باشند. اما موضوع تخصص زمانی خطرناک میشود که مدارک تحصیلی فرد به حوزه فعالیت و مسئولیت وی هیچ ارتباطی نداشته باشد. (البته به فرض اینکه همان مدارک بیربط واقعا بار علمی و آموزشی داشته باشند!) مسئلهای که البته در ردههای پایین جامعه نیز قابل مشاهده است – و احتمالا باید ریشه آن را در سیستم معیوب هدایت تحصیلی یافت – اما حضور افراد غیرمتخصص در سمتهای حساس تصمیمگیری و قانونگذاری، مثل مجلس، دردناکتر است. لذا در ادامه این پرونده به سراغ بررسی رشته تحصیلی و سوابق کاری نمایندگان کمیسیونهای تخصصی مجلس ایران میرویم تا ببینیم حضور آنها در کمیسیون مذکور چقدر توجیه دارد!