مقالات ترجمه شده

حواشی خودکشی اپستین؛ چه کسی باعث آشنایی ملانیا و ترامپ بوده است ؟!

صحت سنجی گزاره ها از طریق اوسینت

یکی از کاربری‌های جذاب و مفید اوسینت، استفاده از آن به عنوان ابزاری برای سنجش صحبت‌های سیاسیون است. اوسینت در کنار تفکر انتقادی این امکان را به ما می دهد تا با در کنار هم قرار دادن روایات و اسناد مختلف درباره یک واقعه، میزان صحت یک گزاره را بسنجیم. مسلماً چنین رویکردی، کمک به سزایی در مقابله با انتشار شایعات و ایجاد حواشی بیهوده در اطراف افراد حکومتی می‌شود. بررسی ادعای جفری اپستین درباره آشنایی ملانیا با دونالد ترامپ نمونه ای از گزارش های صحت سنجی خبر پایگاه با سابقه Snopes در حوزه مقابله با شایعات است.

این مطلب ترجمه گزارش پایگاه اینترنتی سنوپس در تاریخ 12 آگوست 2019 تحت عنوان «?Did Jeffrey Epstein Introduce Donald and Melania Trump» می‌باشد. انتشار آن به معنای تایید محتوای آن نمی‌باشد.

چه کسی ملانیا را به ترامپ معرفی کرده است؟

گمانه‌زنی‌ها پس از خودکشی «جفری اپستین» – سرمایه دار صاحب نفوذ امریکایی – در تاریخ 10 اوت 2019 که به جرم آزار جنسی دختران جوان در زندان بود، بالا گرفته است. (تئوری توطئه در مرگ حفری اپستین)

اما یکی از داستان‌های تایید نشده، مرتباً توسط خود جفری اپستین، پیش از مرگش گفته می‌شد. اپستین ادعا می‌کرد که او در سال 1998، ملانیا را به ترامپ معرفی کرد؛ ادعایی که توسط هیچ یک از منابعی که از آن آگاه هستیم، تایید نشده است.

تصویری از فیلم اپستین و ترامپ در یک مهمانی زنانه
فریمی از فیلم اپستین و ترامپ در یک مهمانی زنانه

اپستین مدت زیادی بود که متهم به آزار جنسی و قاچاق دختران جوان شده بود، گرچه اقدامات مجرمانه علیه او در اواسط دهه اول هزار دوم میلادی باعث تخفیف در مجازات وی شد (تخفیف جنجالی در مجازات اپستین)؛ اقدامی که هنوز انتقادات بسیاری از آن می‌شود. او بار دیگر در جولای سال 2019 دستگیر شد و در برابر اتهام فدرال قاچاق جنسی – که منجر به زندانی شدنش به مدت 45 سال می شد – ادعای بی‌گناهی کرد! (ادعای بی‌گناهی اپستین در دادگاه فدرال)

اما بازداشت اخیر اپستین توجه مقامات و افراد ثروتمند و قدرتمند مرتبط با او را جلب کرد. افرادی که آنها نیز در جرم اپستین در حوزه قاچاق جنسی و آزارهای اتهام زده شده به وی شرکت داشته‌اند. (مقاماتی که در پرونده اپستین دست داشتند) در این بین، در بررسی‌ای موشکافانه، روابط دوستانه اپستین با دونالد ترامپ آشکار شد: در سال 2002 ترامپ به «مجله نیویورک» گفت که اپستین را به مدت 15 سال می‌شناخته و اینکه اپستین به اندازه او به زنان زیبا علاقه دارد! و البته بیشتر زنانی که او دوست دارد جوان هستند! (توضیح ترامپ درباره آشنایی با اپستین)

آشنایی ترامپ و اپستین
آشنایی و دوستی نزدیک ترامپ و اپستین

ترامپ تصدیق کرد که در زمان بازداشت اپستین در جولای 2019 با یکدیگر دوست بودند اما بیان کرد که مدت‌ها قبل با او مشاجره‌ای داشته است. (توضیح ترامپ درباره مشاجره با اپستین)

اما بنا بر گزارش نیویورک تایمز، پس از پیروزی ترامپ در انتخابات 2017، اپستین سعی در احیای روابط دوستانه گذشته خود با ترامپ داشته است. با این ادعا که: «او کسی بوده که ترامپ را به ملانیا همسرش معرفی کرده است». هرچند نه ترامپ نه همسرش تا کنون از نقش وی را در آشناییشان صحبت به میان نیاورده‌اند.

ضمنا این با آن داستانی که زوج ترامپ بیان کرده‌اند متفاوت است. بر طبق گفته ملانیا ترامپ در مصاحبه‌ای که از او درباره چگونگی آشنایی با ترامپ سوال شده است، ترامپ در یک میهمانی در سال 1998 به سمت وی آمده و خود را معرفی کرده است. (مصاحبه ملانیا درباره چگونگی آشنایی با ترامپ) پائولو زامپولی – یکی از چهره‌های ثروتمند رسانه‌ای که موسس «آژانس مدیریت مدل‌ ID» بوده است – مدت طولانی برای قرار ملاقات‌های ترامپ کارت صادر می کرده است و ادعا می‌کند که در هفته فشن نیویورک، در باشگاه کیت کت، ملاقات این دو را تدارک دیده است.

در مجموع، با توجه به اختلاف روایت‌ها در مورد ملاقات ترامپ با همسرش، ادعای جفری اپستین درباره آشنایی ملانیا با ترامپ «تایید نشده و غیر قابل اثبات» محسوب می‌شود.

مترجم: میلاد .م

اوسینت دات‌آی‌آر

OSINT.ir یک رسانه تخصصی در حوزه «اوسینت و کارآگاهی در وب» است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ با سه محور «ایجاد آشنایی عمومی با اوسینت»، «کمک به ارتقای سطح سواد دیجیتال در جامعه» و «افزایش تفکر انتقادی در مواجهه با تهدیدات سایبری و اخبار جعلی» آغاز کرده است. بدین منظور، تهیه گزارش‌های تحلیلی با هدف ارائه نگرشی مستقل و متفاوت از سایر رسانه‌ها نسبت به مسائل گوناگون، و همچنین آموزش ابزار و تکنیک‌های OSINT در دستور کار این پایگاه است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام

    خیلی گزارش کوتاه و جمع بندی و نتیجه گیری ناقصی بود.
    من مقاله اصلی رو ندیدم ببینم درست ترجمه شده یا نه ولی این چیزی که اینجاست خیلی بی فایده است

    1. سلام
      هدف از انتشار این گزارش آشنایی با شیوه رایج صحت سنجی گزاره ها در حواشی سیاسی است. لینک گزارش اصلی نیز در متن قرار داده شده و برای اطمینان میتوانید به آن رجوع کنید.
      با اینحال از شما بابت نارضایتی از گزارش عذرخواهیم. امیدواریم در گزارش های بعدی جبران کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا