گزارش اوسینتی

پیش بینی برنده فینال عصر جدید

برنده فینال عصر جدید کیست ؟! داده های اوسینتی پاسخ می دهند!

تب عصر جدید به اوج خود رسیده است و همه مشغول پیش بینی برنده فینال هستند. برنامه استعدادیابی به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی که از 27 بهمن 97 پخش آن شروع شده و اکنون به ایستگاه پایانی و مرحله نهایی فصل اول خود رسیده است. اما برنده فینال کیست؟ چه کسی می تواند جایزه 500 میلیون تومان را از آن خود کند؟ آنچه به وضوح مشخص است، محبوبیت قابل توجه عصر جدید و میزان مخاطبی است که با خود همراه کرده است. پیش از این نیز درباره تاثیرگذاری عصر جدید بر رفتار مردم در فضای مجازی مطلبی منتشر کرده بودیم. اما اینبار قصد داریم از طریق داده ها اوسینت (OSINT) و مقایسه آنها، نتیجه نهایی عصر جدید را حدس بزنیم.


برای پیش بینی نتایج فینال عصر جدید، چند پارامتر را محور بررسی قرار دادیم و سپس با توجه به ارزش و احتمال نزدیکی پارامتر های به واقعیت به آنها نمره ای اختصاص دادیم تا در نهایت بتوانیم جمع بندی ای از برنده احتمالی داشته باشیم. اگر چه این صرفا یک حدس از داده های فضای وب است و نمی توان همان را به طور قطع به فضای واقعی جامعه و نتیجه قطعی برنامه امشب اعلام نتایج عصر جدید منطبق کرد.

پارامترهای در نظر گرفته شده عبارت‌اند از:

  • میزان رای هر شرکت کننده در مرحله نیمه نهایی
  • میزان هواداران و دنبال کننده صفحه شرکت کنندگان در اپلیکیشن روبیکا (هوادان احتمالا متعصب).
  • وضعیت افراد در اینستاگرام؛ اعم از تعداد فالوورها، حجم هشتگ های مربوطه، تعداد لایک پست ها و میزان بازدید ویدیوهای مربوط به اجرا.
  • میزان جستجوی نام افراد در گوگل
  • میزان بازدید ویدیوهای مربوط به اجرای فینال شرکت کنندگان در آپارات
  • بررسی آماری میزان محتوای تولید شده مربوط به افراد در شبکه های اجتماعی (توییتر، فیسبوک و …)
  • سایر داده ها: اعم از نظرسنجی های سایت های معتبر و حجم تولید داده در وب

رای های قبلی

آرای قبلی حائیز اهمیت است؛ چرا که محبوبیت پیشین فرد در میان رای دهندگان عصر جدید را نشان می‌دهد. این داده به راحتی در صفحه ویکی‌پدیای عصر جدید موجود است:

جدول آرای پیشین شرکت کنندگان عصر جدید
جدول آرای پیشین شرکت کنندگان مرحله نهایی عصر جدید – ویکیپدیا

بررسی اپلیکیشن روبیکا

روبیکا اسپانسر اصلی و اصلی ترین شیوه اخذ رای مخاطبان برنامه عصر جدید بوده است. هر یک از شرکت کنندگان در این اپلیکیشن یک صفحه اختصاصی نیز دارند که افراد می توانند آنها را از این طریق دنبال کنند. لذا با احتمال بسیار خوبی می توان میزان فالوور های صفحه هر شرکت کننده در روبیکا را معادل تعداد تقریبی هواداران پر و پا قرص آنها دانست. کسانی که حتما جزو رای دهندگان هستند (چون عضو اپلیکیشن شدند) و پیگیر اخبار مربوط به شرکت کننده مورد علاقه خود هم می باشند.

تعداد دنبال کنندگان صفحه شرکت کنندگان عصر جدید در روبیکا
تعداد دنبال کنندگان صفحه شرکت کنندگان فینال عصر جدید در روبیکا

طبق تصویر بالا، پارسا خائف با 48.9 هزار و خانم فاطمه عبادی با 48.5 هزار دنبال کننده محبوب ترین صفحه را میان شرکت کنندگان فینال عصر جدید دارند.

علاوه بر صفحه شخصی شرکت کنندگان، صفحاتی نیز در روبیکا مربوط به هواداران این افراد است. تعداد اعضای این صفحات نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد. همان طور که در زیر ملاحظه می‌ کنید، فاطمه عبادی با بیش از یک میلیون عضو، بیشترین هوادار را در صفحه خود دارد. پارسا خائف نیز با اندکی اختلاف دوم است.

تعداد هواداران شرکت کنندگان عصر جدید در روبیکا
تعداد هواداران شرکت کنندگان مرحله نهایی عصر جدید در روبیکا

بررسی اینستاگرام

اینستاگرام از دیگر شبکه های اجتماعی اهمیت بیشتری دارد، به دو دلیل:

  • اول اینکه آمار تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام بسیار بالا و چشم‌گیر تر از سایر شبکه های اجتماعی است. طبق آخرین اعلام، اینستاگرام 24 میلیون کاربر در ایران دارد. (اینجا)
  • اینستاگرام بهترین شبکه اجتماعی برای دست به دست شدن اخبار مربوط به اجرا های عصر جدید است. چرا که محوریت اینستاگرام انتشار ویدیو و تصویر است.

بر همین مبنا چند داده مهم را از اینستاگرام در مورد شرکت کنندگان مرحله پایانی عصر جدید مورد بررسی قرار دادیم:

تعداد فالوور ها:

هر چند ما ارزش بیشتری برای فالوور های افراد در روبیکا قائل هستیم (چرا که آنها را یک مرحله به رای دادن نزدیک تر میدانیم، در حالی که فالوور های اینستاگرام ممکن است صرفا برای زیر نظر گرفتن افراد آنها را دنبال کنند) اما با اینوجود، تعداد فالوور های اینستاگرام صفحه شخصی شرکت کنندگان می‌تواند داده خوبی برای مشخص شدن میزان محبوبیت آنها در میان کاربران فضای مجازی باشد.

تعداد فالوور های ایسنتاگرام شرت کنندگان مرحله نهایی عصر جدید
تعداد فالوور های ایسنتاگرام شرت کنندگان مرحله نهایی عصر جدید

همانطور که ملاحظه می کنید پارسا خائف بیشترین میزان دنبال کننده در اینستاگرام را دارد و نسبت فالوور به فالووینگ های او عدد 594 می‌باشد که از سایر شرکت کننده بیشتر است.

حجم هشتگ ها:

یکی از قابلیت های خوب اینستاگرام هشتگ است. امکانی که در هنگام رصد یک موضوع به کمک می‌آید و از طریق آن می‌توان زنجیره ای از پست های مربوط به یک موضوع را پیدا کرد.

حجم پست های مربوط به هشتگ هر شرکت کننده
حجم پست های مربوط به هشتگ هر شرکت کننده

به نظر می رسد در این مورد هم پارسا خائف با بیش از 5000 پست بیشترین حجم محتوا را در اینستاگرام از آن خود کرده باشد.

البته دو نکته قابل توجه است: اول اینکه این اعداد مربوط به تمام پست های حاوی این هشتگ ها، از ابتدای آغاز برنامه تا کنون است. دوم اینکه این صرفا مقایسه عددی است. احتمالا برخی از پست های مربوط به هر شرکت کننده، اتفاقا نه در تایید و هواداری، که در نقد و مخالفت وی نوشته شده باشند. اما با این وجود به نظر می رسد چون این اتفاق برای همه شرکت کننده ها وجود دارد، تاثیر چندان در ترتیب این مقایسه نداشته باشد. (ظلم علی السویه عدل است!)

میزان بازدید و لایک:

در این مورد به سراغ صفحه عصر جدید در اینستاگرام رفتیم. در این صفحه ویدیو ها اخبار مربوط به فینال قرار گرفته است. لذا میزان بازدید و لایک این ویدیو ها باز داده خوبی برای مشخص شدن میزان محبوبیت و دست به دست شدن پست های مربوط به هر اجرا به ما میدهد.

صفحه عصر جدید در اینستاگرام

برای اجرا های فینال از هر شرکت کننده 8 ویدیو (برای خانم عبادی 9 ویدیو) قرار داده شده است که جمع میزان بازدید آنها به شرح زیر است:

شرکت کننده پست 1 پست 2 پست 3 پست 4 پست 5 پست 6 پست 7 پست 8 پست 9 مجموع بازدید تقسیم بر تعداد ویدیو رتبه
پارسا خائف 198000 180000 124000 237000 293000 440000 177000 127000 1776000 222000 دوم
محمد زارع 370000 401000 321000 328000 279000 291000 170000 103000 2263000 282875 اول
سعید فتحی روشن 269000 189000 206000 174000 207000 140000 87000 28000 1300000 162500 پنجم
دختران نینجا 179000 208000 193000 165000 564000 227000 124000 76000 1736000 217000 سوم
فاطمه عبادی 180000 247000 302000 107000 175000 167000 86000 104000 76000 1444000 160444 چهارم

البته در اینباره نکته قابل توجه در مورد گروه دختران نینجا است. جایی که ویدیوی مربوط به مصدومیت دو عضو این گروه بیشترین بازدید (564 هزار بازدید) را داشته است. این میزان بازدید که مربوط به یک اتفاق خارج از برنامه و غیرمنتظره است را نمی توان الزاما به حساب محبوبیت اجرا دانست.

جستجو در گوگل

گوگل مهمترین موتور جستجوی دنیای وب است. اکثر کاربران داده های خود را از طریق گوگل در این انبار کاه پیدا می‌کنند. ابزار بسیار خوبی که در این زمینه وجود دارد گوگل ترندز (Google Trends) است. جایی که گوگل آرشیو کامل از از روند میزان سرچ یک کلید واژه را منتشر می کند و از طریق مقایسه این داده ها می توان تخمین خوبی از میزان پیگیری کاربران درباره کلید واژه مورد نظر به دست آورد.

ابتدا روند جستجوی نام شرکت کنندگان را با هم مقایسه کردیم:

میزان سرچ اسامی شرکت کنندگان عصر جدید
میزان سرچ اسامی شرکت کنندگان عصر جدید

نکته جالب سه موج موجود در جستجوی نام شرکت کنندگان است. موج اول مربوط به حین پخش اصلی برنامه در تاریخ 28 مرداد است. این موج ساعاتی بعد و با گذشتن از نیمه شب فروکش می‌کند. موج دوم از صبح 29 مرداد آغاز می شود. جایی که افرادی که احتمالا شب گذشته موفق به دیدن برنامه نشدند پیگیر اجرا ها هستند. موج سوم نیز مربوط به بازپخش اول برنامه است.

تفکیک داده ها بر اساس استان نیز می‌تواند جالب توجه باشد:

تفکیک داده های سرچ اسامی شرکت کنندگان بر اساس استان
تفکیک داده های سرچ اسامی شرکت کنندگان فینال عصر جدید بر اساس استان

در کنار بررسی میزان جستجوی اسامی شرکت کنندگان در وب، بررسی روند جستجو نام این افراد در یوتیوب – به عنوان یک مرجع مهم ویدیو در وب – نیز داده های جالبی در پی دارد که البته تقریبا مؤید همان نتیجه قبلی است:

میزان سرچ نام شرکت کنندگان فینال عصر جدید در یوتیوب
میزان سرچ نام شرکت کنندگان فینال عصر جدید در یوتیوب

تعداد ویدیو در آپارات

آپارات مهم ترین شبکه اشتراک ویدیویی در بین فارسی زبانان و مرجع اول پاسخ گویی در حین جستجوی ویدیو فارسی در گوگل است. لذا کاربران عمدتا برای مشاهده فیلم اجرا ها، احتمالا به سراغ آپارات رفته اند. با این فرض، می توان انتظار داشت میزان بازدید ویدیو و به التبع آن تعداد ویدیوی مربوط به اجرای هر شرکت کننده اطلاعات خوبی درباره اینکه کاربران چقدر پیگیر اجرای وی بوده اند بدهد.

برای اینکار از کوئری زیر در گوگل استفاده کردیم:

” {نام شرکت کننده}” + فینال Site:aparat.com

نتایج تعداد ویدیو های مربوط به اجرای شرکت کنندگان فینال عصر جدید در آپارات به صورت زیر است:

تعداد ویدیو مربوط به اجرای فینال شرکت کنندگان عصر جدید در آپارات
تعداد ویدیو مربوط به اجرای فینال شرکت کنندگان عصر جدید در آپارات

تحلیل شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از داده های موثر، تحلیل میزان بحث های شکل گرفته درباره شرکت کننده ها در سایر شبکه های اجتماعی است. برای این تحلیل به سراغ سایت buzzsumo رفتیم. فیسبوک و توییتر اصلی ترین هدف های این بررسی اند:

بررسی شبکه های اجتماعی
بررسی پست های شبکه های اجتماعی درباره فینال عصر جدید

همان طور که ملاحظه می‌شود، فاطمه عبادی به خاطر اجرای احساسی و دردمندانه خود توانسته مخاطبان بیشتری را در فیسبوک درگیر خود کند. از سوی دیگر وضعیت در توییتر متفاوت است. جایی که سعید فتحی روشن با اجرای شعبه بازی بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. نکته دیگر حجم محتوای تولید شده درباره هر یک از شرکت کنندگان است. طبق نمودار زیر سعید فتحی روشن بیشترین میزان پست و محتوا را در سطح وب به خود اختصاص داده است. موضوعی که احتمالا مربوط به بحث درباره افشای حقه‌ها و ترفند های وی است.

میزان محتوای تولید شده در وب
میزان محتوای تولید شده در وب درباره هر یک از شرکت کنندگان فینال عصر جدید

سایر داده ها

نظرسنجی های معتبر و محبوب:

در طی این چند روز، دو سایت معتبر و محبوب اقدام به انتشار نظرسنجی درباره برنده نهایی عصر جدید کرده اند.

اولین سایت، سایت باشگاه خبرنگاران جوان است که در قسمت نظرات خود از کاربران خواسته است برنده را پیش بینی کنند.

نظرسنجی باشگاه خبرنگاران جوان
نظرسنجی باشگاه خبرنگاران جوان درباره برنده فینال عصر جدید

نتیجه تقریبی کامنت ها درباره برنده فینال عصر جدید به شرح زیر بود:

  1. پارسا خائف: 40 نظر
  2. محمد زارع : 40 نظر
  3. فاطمه عبادی: 29 نظر
  4. دختران نینجا: 27 نظر
  5. سعید فتحی روشن: 8 نظر

دومین سایت مورد بررسی، سایت «آراوت» است که به صورت تخصصی در زمینه نظرسنجی و آمار فعالیت می‌کند (اینجا):

نظرسنجی آراوت
نظرسنجی آراوت درباره برنده فینال عصر جدید

داده های این سایت تا لحظه تنظیم این گزارش عبارت بودند از:

  1. محمد زارع : 36.59%
  2. فاطمه عبادی : 26.83%
  3. پارسا خائف : 16.26%
  4. سعید فتحی روشن : 15.47%
  5. دختران نینجا : 4.88%

جمع‌بندی:

در پایان اقدام به رده بندی کردن داده های موجود برای هر شرکت کننده کردیم. سپس به برخی از داده ها که ارزش بیشتری داشتند ضریب اختصاص دادیم.

در نهایت برآیند بررسی به صورت زیر شد:

پیش بینی فینال عصر جدید
جدول نهایی بررسی نتیجه احتمالی فینال عصر جدید

همان طور که ملاحظه می‌شود اختلاف فاحشی (بیش از 20 نمره) میان داده ها برقرار نیست. همین طور اختلاف میان نفرات دوم و سوم بسیار اندک است (یک امتیاز). اما با تقریب خوبی میتوان نفرات اول تا سوم (پارسا خائف، محمد زارع و فاطمه عبادی) را یکی از برگزیدگان دانست. البته نکته ای که باز ممکن است میان نتایج این گزارش و آنچه در واقعیت رخ دهد تفاوت ایجاد کند، شیوه خاص رای گیری مرحله پایانی (امکان رای دادن به بیش از یک نفر) است. هر چند راه حل ارزان و فوری برای تحلیل میزان نفرت از یک گزارش نیز وجود ندارد. ضمن اینکه این گزارش داده های موجود تا ظهر پنجشنبه 31 مرداد را بررسی کرده است و ممکن است بخشی از آرا در ساعات پایانی رای گیری تغییر کند.

با اینحال مجددا تاکید می‌کنیم، نتیجه حاصل در واقع بیانگر میزان محبوبیت شرکت کنندگان در میان کاربران فضای مجازی است و شاید انطباق کاملی با فضای واقعی جامعه نداشته باشد. این گزارش صرفا تلاشی بود برای استفاده از داده های آزاد و تکنیک های اوسینت، برای تحلیل یک پدیده اجتماعی. اما برای اینکه بدانیم این داده ها چقدر نزدیک به واقعیت هستند، باید منتظر اعلام نتایج قطعی در برنامه امشب عصر جدید ماند…!

اما به نظر شما و با توجه به داده های موجود، چه کسی برنده عصر جدید است؟

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. حدسه دیگه! بالاخره پش میاد ؛)))!
      البته توی متن هم اشاره شد که برنده به نظر یکی از سه نفر خانم عبادی، پارسا خائف و محمد زارع هست. ضمن اینکه سه تا از پیش بینی ها هم درست بود!
      ولی در کل این گزارش مربوط به ارزیابی فضای مجازیه و ممکنه در فضای واقعی جامعه اتفاق دیگه ای بیافته.

  1. با اینکه دو موردش اشتباه بود اما با روش های جالبی رو بررسی کردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا