آموزش

آموزش جستجوی عکس در یاندکس (Yandex)

معرفی سرویس عکس موتور جستجوی یاندکس

پیش از این درباره اهمیت جستجوی عکس صحبت کرده ایم. نه تنها برای اوسینت، بلکه خیلی از افراد حداقل یکبار در ذهنشان خطور کرده که چطور یک عکس خاص را در اینترنت پیدا کنند. اینکه «چطور مکان یک عکس را تشخیص دهیم؟»، «چطور اسم و هویت یک فرد را از روی عکسش پیدا کنیم؟»، «چطور عکس های مشابه یک نفر را در اینترنت پیدا کنیم؟»، «چطور نسخه باکیفیت یک تصویر را پیدا کنیم؟» و … همگی سوال هایی اند که در امور روزمره ممکن است به آنها برخورده باشیم.

احتمالا پاسخ عمده افراد به پرسش های بالا جستجوی معکوس تصویر در گوگل باشد. اما در این پست قصد داریم یک راه حل بهتر برای سرچ عکس در اینترنت به شما معرفی کنیم:

یادنکس (Yandex)

 YANDEX (به روسی: Яндекс)، یک شرکت چند ملیتی روسی است. معنی یاندکس احتمالا از ترکیب واژه Index (به روسی Индекс) به معنی «فهرست»، و حرف YA (به روسی Я) به معنی «من» است.[1] یاندکس موتور جستجوی ملی روسیه است اما در کنار آن خدمات دیگری از جمله تجارت الکترونیک، حمل و نقل، برنامه های کاربردی موبایل و تبلیغات آنلاین نیز ارائه می‌کند.. درآمد YANDEX در سال 2017، تقریبا معادل 1.61 میلیارد دلار بوده که در نوبه‌ی خود عدد قابل توجهی است. همچنین تعداد کارمندان یاندکس در سال 2018، 8.854 نفر بوده است.[2]

جالب است بدانید امروزه YANDEX تبدیل به یکی از بهترین موتور‌های جستجوی جهان شده و در سایت الکسا رتبه 22 را دارد! اما شاید مهم‌ترین و جذاب‌ترین نقطه قوت یاندکس – به اعتقاد نویسنده‌ی این گزارش – ابزار جستجوی تصویر آن است. الگوریتم سرچ عکس و سیستم پردازش تصویر یاندکس آنقدر قوی و هوشمند طراحی شده است که عمده خواسته‌های کاربران و اوسینت کاران را برآورده می‌کند.

آموزش جستجوی عکس در یاندکس

فرض کنید از شما خواسته شده عکس استادیوم ناشناسی که یک کاربر در صفحه شخصی خود ساعاتی پیش منتشر کرده (تصویر 1) بررسی کنید و شهر مربوط به آنرا مشخص کنید.

عکس استادیوم مجهول
تصویر 1- عکس استادیوم مجهول

برای پیدا کردن اطلاعات این استادیوم در YANDEX، باید به شیوه‌ی زیر عمل نمایید:

  1. ابتدا وارد سایت yandex.com شوید.
  2. از منوی بالای صفحه تب Images را انتخاب کنید و وارد صفحه Yandex Images شوید.(تصویر2)
    صفحه yandex.com
    تصویر 2- صفحه نخست یاندکس
  3. روی علامت دوربین کلیک کنید.(تصویر3)
    جستجوی تصویر در یاندکس
    تصویر 3- جستجوی تصویر
  4. اگر لینک تصویر را دارید آنرا در قسمت Enter Image Address وارد کنید.(تصویر4) در غیر اینصورت از طریق دکمه Select a file، و یا با Drag کردن عکس مورد نظر، تصویر را از کامپیوتر خود آپلود کنید تا جست و جو آغاز شود.(تصویر5)
    قرار دادن آدرس تصویر در یاندکس
    تصویر 4-قرار دادن آدرس تصویر در یاندکس

     

    آپلود تصویر در یاندکس
    تصویر 5- آپلود تصویر در یاندکس

با مشاهده‌ی نتایج حاصل، به نظر می‌رسد این عکس متعلق به استادیومی در شهر مارسی (Marseille) فرانسه باشد. (تصویر 6) پیشنهاد می‌کنیم نتیجه حاصل را با جستجوی این تصویر در گوگل مقایسه کنید…

نتیجه جستجو تصویر در یاندکس
تصویر 6- نتیجه جستجو تصویر در یاندکس

چالش اوسینتی:

آیا میتوانید نام و تیم فوتبالیست تصویر زیر را پیدا کنید؟!

بازیکن ناشناخته
چالش اوسینتی: بازیکن ناشناخته


پی نوشت:

[1] www.quora.com/What-does-yandex-mean

[2] craft.co/yandex

صدرا

یک دانشجو، معلم، و قبل تر از این‌ها فضول معمولی. - فعلاً و دست بر قضا - سردبیر اوسینت دات آی آر هم هستم! تا ببینیم - بعداً - یار «چه» را خواهد و میلش به «چه» باشد!

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. نام بازیکن: Domagoj Bradarić
    سن بازیکن: 19
    ملیت: کروات
    نام باشگاه: LOSC (لیل فرانسه)
    مدت قرارداد: 5 سال

  2. من از موتور یاندکس خیلی ساله استفاده میکنم واسه همه چی خوبه الان ک دیگه گوگل اجازه نمیده عکسارو مستقیم دانلود کنی یاندکس تنها موتوریه ک خوب کار میکنه . یادتون نره سرویس ترجمه عکس یاندکسم تست کنید من باهاش نرم افزار های چینی رو دانلود میکنم و منوهای برنامه و تنظیمات رو با گرفتن عکس و دادن اون عکسا به مترجم عکس یاندکس ترجمه میکنم.
    yandex image translate بنویسید سریع میاره.

    1. ممنون از نظر شما.
      بله همین طور که اشاره کردید سرویس ترجمه یاندکس نیز کارایی خیلی خوبی داره که پیش از این در پست زیر به اون پرداخته شده:
      osint.ir/?p=1307

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا