گزارش اوسینتی

بررسی اوسینتی؛ آمار تصادفات جاده ای در ایران

جنگ پشت خاکریز جاده‌ها!

چندی پیش سردار هادیان فر، رئیس پلیس راهور ناجا، آمار کشته‌شدگان تصادفات در سال 97 را در حدود 17 هزار نفر اعلام کرد!{1} همچنین به گفته سردار هادیانفر، از میان سه عامل اصلی تصادفات – جاده، انسان و خوردو – عوامل انسانی (مثل خواب آلودگی، بی‌دقتی، استفاده از تلفن همراه و …) سهم 92 درصدی از کل تصادفات در سال گذشته کشور داشته است.

حالا بد نیست برای اینکه کمی بیشتر بزرگی این اعداد را درک کنیم یک بررسی اوسینتی ساده انجام دهیم:

اوسینت:

  • با کمی جستجو در اینترنت، می‌یابیم که آمار رسمی شهدای مدافع حرم در سوریه تا پایان سال 95 در حدود 2100 نفر بوده است.{2} یعنی 15 هزار نفر کمتر از آمار تصادفات کشور در یک سال! به نظر می‌رسد غول تصادف، بیشتر از جنگ با جانوری مثل داعش برای ما تلفات به جا می‌گذارد!
  • مجموع تعداد کشته‌شدگان تصادفات رانندگی از سال 76 تا 96 در ایران 402 هزار نفر بوده است{3}. این در حالی است که تعداد شهدای 8 سال جنگ تحمیلی حدود 200 هزار نفر می‌باشد!{4}
  • بررسی آمار جهانی هم اعداد جالبی نشان می‌دهد. مثلاً بنابر گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO) کشور ترکیه که تقریبا برابر ایران جمعیت دارد، در سال 2018 حدود 7300 کشته در تصادفات جاده ای داشته است. در همین موضوع، آلمان 3200 کشته و انگلستان 1800 کشته دارند.{5}{6} در این گزارش کشته‌های جاده‌های ایران تقریبا 16000 نفر گزارش شده است! این در شرایطی است که همه کشورهای ذکر شده – به جز انگلستان – جمعیت تقریبا برابر و یکسانی دارند.

اینفوگرافی آمار تصادفات ایران

پس لطفاً،
با احتیاط رانندگی کنید…

صدرا

یک دانشجو، معلم، و قبل تر از این‌ها فضول معمولی. - فعلاً و دست بر قضا - سردبیر اوسینت دات آی آر هم هستم! تا ببینیم - بعداً - یار «چه» را خواهد و میلش به «چه» باشد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا