آموزشامنیت در اینترنت

گوگل از ما چه می‌داند و با آن چه می‌کند؟

مروری بر واقعیتی ترسناک از حجم اطلاعات گوگل درباره کاربران و شیوه پول درآوردن از طریق آنها

در دنیایی که حتی آبِ خوردن پولی است، اینترنت نعمت بزرگیست! یک دنیای رایگان که معدود خدمات پولی آن هم در مقایسه با مخارج دنیای واقعی هیچ است؛ گوگل هیچ پولی بابت خدمات گرانقدری که می‌دهد نمی‌گیرد. فیسبوک و توییتر به رایگان بستری برای ارتباط و تبادل نظر میلیاردها انسان در سراسر جهان را فراهم کرده اند. تلگرام، واتساپ، بله، ایتا و …؛ همگی رایگان‌اند! اما چرا؟! در این گزارش ابتدا نگاهی به اطلاعاتی که گوگل (Google) به صورت رسمی از کاربرانش جمع‌‌آوری می‌کند داریم و سپس  شیوه درآمدزایی گوگل و سایر شرکت‌های بزرگ دنیای IT از اطلاعات کاربران را مرور می‌کنیم.


1) جاسوسی محترمانه: گوگل چه اطلاعاتی از کاربران دارد؟

آیا تا به حال این احساس غریب را داشته‌اید که زیر نظر هستید؟ حسی مثل اینکه کسی دنبالتان می‌کند. همان وقت‌هایی که مشغول کار روزمره‌ی خودتان هستید اما ناگهان می‌ایستید و نگاهی دزدکی به پشت سرتان می‌اندازید! یا قدم‌هایتان را تند کرده و با عجله به خانه می‌روید…! آیا واقعاً کسی داشت دنبالتان می‌کرد؟ احتمالا نه! در دنیای واقعی کمتر چنین تجربیاتی رخ میدهند و شاید خیلی از ما تحت تاثیر سریال های دزد و پلیسی چنین تصوراتی می‌کنیم، اما این موضوع در فضای مجازی فرق می‌کند!

تقریبا همه ما با مشکلات حریم خصوصی در اینترنت آشنا هستیم و هر از چندی اخبار هک، حمله سایبری یا جاسوسی حکومت‌ها از مردم را شنیده‌ایم. اما خوب است بدانید – و البته لازم است باور کنید – که علاوه بر حکومت‌ها، صمیمی‌ترین دوست شما در اینترنت نیز لحظه به لحظه شما را رصد می‌کند و درست در همان حالی که مشغول انجام کارهای روزمره‌ی خود در اینترنت هستید، او شما را زیر نظر دارد و در گوشه دنجی مشغول ثبت اطلاعات شخصی شماست. و این دوست عزیز؟! جناب گوگل!

گوگلِ دوست‌داشتنی با شبکه گسترده – و البته جذّاب – محصولات خود (از سرچ و جیمیل و عکس و مپ بگیرید تا یوتیوب و اندروید و محصولات سخت افزاری آن!) ما را در دام خود گیر انداخته است! به‌طوریکه دیگر زندگی در دنیای اینترنت، یعنی ورود اجباری به حصار محصولات گوگل!

گوگل و پروژه‌هایش
همه پروژه‌های گوگل (حداقل تا قبل از سال 2013)

البته این موضوع به تنهایی ایراد خاصی ندارد؛ گوگل خلّاق است، نیازها را خوب شناسایی و خوب‌تر پاسخ می‌دهد! لذا هر کسی، هر قدر هم مقاومت کند، آخر سر، کم یا زیاد، به محصولات آن تن می‌دهد؛ فالواقع کم و زیاد دارد، اما سوخت و سوز ندارد!

اما این‌را هم بپذیرید که گوگل نتواند از کنار اطلاعات کاربران بی‌شمار خود ساده عبور کند! (فقط پلتفرم اندروید گوگل در سال 2017، دو میلیارد کاربر فعال داشته است!)

در واقع هر بار که از محصولات و خدمات این غول دنیای تکنولوژی استفاده می‌کنید، بایگانی اطلاعات شخصی شما بزرگتر می‌شود؛ فرقی نمی‌کند که این استفاده در وبگردی و ارسال ایمیل باشد یا شما مشغول استفاده از برنامه‌های مختلف و استفاده از گوشی هوشمند ارزشمندتان باشید. گوگل به عکس‌ها و فیلم‌های شما دسترسی دارد (Google Photos)، ایمیل‌های شما را می‌داند (Gmail)، از تماس‌ها و ارتباطات شما با خبر است (Google Contacts)، از فایل‌ها و اسناد شما حفاظت می‌کند (Google Drive)، دقیقاً می‌داند که کجا از GPS استفاده کردید و کِی کجا بودید (Google Maps) و غیره و غیره … لذا داشتن این حجم از اطلاعات یقیناً وسوسه کننده است!

اما برای اینکه بهتر متوجه شوید گوگل از شما چه چیزهایی میداند به اینفوگرافی زیر از پایگاه thewebsitegoup با عنوان «ببینید گوگل چطور شما را زیر نظر دارد» توجه کنید:

گوگل چه چیزی از ما میداند 1

گوگل چه چیزی تز ما میداند 2

گوگل چه چیزی تز ما میداند 3

گوگل چه چیزی از ما میداند 4

2) کاسبی محترمانه: گوگل چطور از اطلاعات کاربران پول در می آورد؟

اما قسمت ترسناک این است که چرا گوگلِ مهربانِ ما، رایگان است…؟؟ آیا گوگل یک پروژه فی سبیل الله است که تقریبا برای هیچ یک از محصولات خود پولی از کاربران نمی‌گیرد؟! و چرخه مالی این شرکت چطور میگردد؟!

پاسخ روشن است. گوگل یک شرکت دنیای دیجیتال است؛ لذا چرخه مالی آن نیز بر پایه اطلاعات می‌چرخد و البته چه اطلاعاتی سهل الوصول تر از اطلاعات کاربران خودش! در واقع چه برایتان مهم باشد چه نباشد، او از سیستم شما استفاده می‌کند تا همه‌ی اطلاعاتی که می‌تواند دانستنش درباره شما جالب باشد جمع‌آوری می‌کند: چه کسی هستید؟ کجا هستید؟ چه می‌کنید؟ با چه کسانی هستید؟ و … اما با اینها چه میکند؟! ویدیوی زیر خیلی سوال‌ها را حل می‌کند (و بر خیلی ترس‌هایتان می‌افزاید…!)

 

جمع‌بندی؛ گوگل دارد شما را تماشا می‌کند!

خدمات رایگان در دنیای اینترنت، یک جوک خنده‌دار است که هیچ معنایی ندارد! در واقع تعامل شما با ارائه دهنگان سرویس در سطح وب از دو حالت خارج نیست:

  • شما به عنوان کاربر اینترنت محصولی را می‌خرید
  • خودتان محصول هستید و دیگران (اطلاعات) شما را می‌خَرند.

لذا مشخص می‌شود گوگل، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و دیگران از کجا پول در‌می‌آورند؟ این سرویس‌ها «برادر بزرگ» (Big brother) هایی در حال تماشای رفتار شما هستند و از طریق اطلاعات کاربران امرار معاش می‌کنند! و تلخی ماجرا اینجاست که مهم‌ترین اطلاعات هویتی هر کدام از ما با قیمتی ناچیز به 12 دلار به فروش می‌رسد…!

گوگل و جاسوسی از کاربران
Big brother is watching you جورج اورل در رمان 1984 را حالا گوگل رسما به عهده گرفته است!

برای جلوگیری از این اتفاق باید چه کرد؟ شاید اولین قدم حفظ حریم خصوصی است. تا حداقل دست هر کسی به اطلاعات ما نرسد!

brightness intrested

زندگی من در 3 کلمه: مطالعه، گشتن و فکر کردن...! و اوسینت به طرز عجیبی هر سه تای این‌ها رو یه جا جمع می کنه. پس فعلا اوسینت کارم!

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. منبع اصلی این مطلب در صورت ترجمه شدن نیازمند به ذکرشدن است. در صورتی که این متن نوشتۀ خود شما است (و صرفاً مستندات، تصاویر، فیلم و اطلاعات نمایش داده شده در آن گردآوری شده است) لازم است منبع و مأخذ یکایک آن ها ذکر شده و یا امضاهای اصلی آن ها (لینک ها، آدرس ها و کردیت های دیگر) همگی بصورت مشخص و شفاف نمایش داده شود. این قانون مهمی در حفظ و رعایت حقوق دیگران است!

    1. این نه تنها قانون مهمی در حفظ و رعایت حقوق دیگران است که یک قاعده اساسی در کارآگاهی در وب و گزارش های اوسینتی هم هست! 🙂
      البته اگر توجه بفرمایید، در متن به منبع اینفوگرافی ها که ترجمه شده از یک سایت خارجی هستند اشاره شده است و لینک آن در بالای اولین تصویر با عنوان «ببینید گوگل چطور شما را زیر نظر دارد» آورده شده.
      کما اینکه در مورد دیگر ادعای آماری صورت گرفت در متن (یعنی دو میلیون کاربر اندروید نیز منبع آن ذکر شده است)
      با احترام مجدد و ممنون از توجه شما.

  2. سلام .شما خودتون از و mc.yandex.ru http://www.googletagmanager.com استفاده میکنید .پس اول بی زحمت این ترکر ها رو از روی سایتتون بردارید!
    مرورگری که اطلاعات رو نفروشه میشناسید؟چطوری میتونم از دست اینا خلاص بشم؟راهکاری هست؟
    این Privacy Badger قابل اطمینان هستش؟فایده داره؟

    1. سلام!
      ممنون از توجه و تذکر شما. اما استفاده از ترکرها و کوکی‌ها تقریبا در رقابت امروزی میان سایت‌ها به جهت ارتقا و اصلاح متناسب با بازخورد و رفتار کاربران غیرقابل اجتناب است. گوگل نیز از طریق نیازسازی برای کاربران، آنها را وادار به پذیرش ریسک و ضرر آن کرده و اینطوری کاربران را مجبور به فعالیت خودخواسته! در پازل اطلاعاتی خود می‌کند. (یک فناوری نرم تمام عیار!)
      با اینوجود، در سری پستهای «پاد اوسینت» به زودی به این موضوع و اینکه چگونه از گذاشتن رد پا روی سایتها جلوگیری کنیم آموزشهایی ارائه خواهیم کرد.
      همراه ما باشید.

  3. اتفاقا تبلیغات در گوگل کاملا مشخص است و منبع درامد ان از تبلیغات است. اما پلتفرمهای ایرانی مثل ایتا و سروش و… غیر فروش اطلاعات ما چه منبع درامد دیگری دارند؟!

  4. سلام وقت بخیر
    مطلب‌تون عالی بود.
    من برای همین موضوعات گوشی که باهاش کار می‌کنم رو هواوی گرفتم که تا حدی دزدیدن اطلاعات توسط گوگل در اون سهمی نداشته باشن.
    به نظر شما این کار تا چه حدی کارسازه؟

    1. سلام وقت بخیر
      ممنون
      ما در عصری زندگی میکنیم که شاید اطلاعات باارزش ترین دارایی برای افراد، سازمان‌ها، حکومت‌ها و … باشد
      در چنین وضعیتی شاید هیچ بستر تماما امنی وجود نداشته باشد و انتخاب شما به این مسئله برمی‌گردد که شما به چه برندی اعتماد می‌کنید . البته در این لیست، قطعا گوگل در رتبه‌های اول رصد اطلاعات و شناخت کاربران خود دارد.
      لازم به ذکر است که افراد باید پارامترهایی (برای مراقبت از حریم خصوصی) را برای انتخات برندهای مورد استفاده درنظر بگیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا