صحت‌سنجی اخبار

تعداد تست تشخیص کرونا در ایران

تعداد تست آزمایشگاهی تشخیص کرونا در ایران چقدر است؟

صبح امروز پایگاه worldometers در صفحه ویژه خود درباره آمار مربوط به ویروس کرونا در دنیا، ستون تعداد کل تست تشخیص کرونا گرفته شده در کشورها را نیز اضافه کرد. اما عدد مربوط به ایران در این ستون کمی تعجب برانگیز و البته نگران کننده بود؛ فقط 80/000 تست تشخیص! و این یعنی کمترین میزان تست در میان 10 کشور اول رده بندی!

جدول تعداد تست تشخیص کرونا در دنیا
جدول پایگاه Worldometers از آمار مربوط به کرونا در جهان (مورخ 16 فروردین)

در نگاه اول مقدار کم، و در نگاه دوم بیش از حد رُند بودن این عدد عجیب به نظر می‌رسد! لذا کنکجاو شدیم بدانیم این سایت اصلا این عدد را از کجا آورده است؟ آنهم وقتی هیچ یک از مراجع رسمی در ایران عددی درباره تعداد دقیق تست اعلام نکرده اند.

یک بررسی کوتاه نشان میدهد استناد این پایگاه مربوط به میزان تست اعلام شده توسط دکتر بیگلری (رییس انستیتو پاستور ایران) در تاریخ 24 اسفند (14 مارس) است…! جایی که دکتر بیگلری در مصابحه با ایرنا اعلام میکند: «ما اکنون 200 هزار کیت تشخیص در اختیار داریم که حدود 80 هزار تای آن مصرف شده است.» وی همچنین اعلام میکند هم اکنون ظرفیت انجام 6000 تست در روز را داریم که به زودی به 10 هزار تست افزایش میابد.

جدول تعداد تست تشخیص کروتا در کشورهای مختلف
جدول تعداد تست تشخیص کروتا در کشورهای مختلف (پایگاه Our World in Data)
تعداد تست تشخیص کرونا در ایران
مرجع پایگاه های خارجی درباره تعداد تست تشخیص کرونا در ایران مربوط به 24 اسفند

لذا احتمالا تعداد تست تشخیص آزمایشگاه در ایران تا امروز باید عددی نزدیک به 200 تا 300 هزار باشد (6000 الی 10/000 تست در روز * 20 روز + 80/000) و چگالی این عدد بر میلیون جمعیت نیز حدود 2500 – 3500؛ که مقدار اطمینان‌بخش تری است!

البته اجرای گسترده طرح غربالگری ملی و پوشش جمعیتی بیش از 60 میلیون نفری آن نیز احتمالا به شناسایی موثر تر مبتلایان کمک کرده است، اما باز هم شفاف‌سازی مسئولین امر درباره تعداد تست آزمایشگاهی ضروری به نظر می‌رسد.

بروزرسانی:

ساعتی پس از انتشار گزارش و توییت اوسینت دات آی آر، دکتر جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد تعداد تست آزمایشگاه تشخیص کرونا در ایران 186 هزار مورد است. با اعلام این عدد، پایگاه worldometers نیز داده های خود را اصلاح کرد.

توییت اوسینت دات آی آر درباره آمار غلط تعداد تست تشخیص کرونا در ایران
توییت اوسینت دات آی آر درباره آمار غلط تعداد تست تشخیص کرونا در ایران
توییت دکتر جهانپور درباره تعداد تست تشخیص کرونا در ایران
توییت دکتر جهانپور درباره تعداد تست تشخیص کرونا در ایران پس از انتشار گزارش اوسینت دات آی آر
اصلاح عدد تعداد تست کرونا در worldometers
اصلاح عدد میزان تست کرونا ایران در worldometers

صدرا

یک دانشجو، معلم، و قبل تر از این‌ها فضول معمولی. - فعلاً و دست بر قضا - سردبیر اوسینت دات آی آر هم هستم! تا ببینیم - بعداً - یار «چه» را خواهد و میلش به «چه» باشد!

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. شفافیت و پاسخگویی؟! دو موضوعی که در میان مسئولین امر از هر نوعش که باشد یافت نمی شود!

  2. منم صبح دیدم تعجب کردم.
    با این حساب پس وضع تست ایران تقریبا خیلی خوبه.

    1. بله اگر عدد 6000 یا 10.000 تست در روز درست باشه، ایران جایگاه قابل قبول و نزدیک به آمریکا داره.

      1. سوالی که برای بنده پیش آمده این است که با توجه به آمار worldometers، آمریکا تاکنون حدود ۱ میلیون و ۶۵۶ هزار تست انجام داده است که به نسبت هر یک میلیون نفر میشود ۵هزار نفر … با وجود اینکه عملیات رسمی مقابله با کرونا در آمریکا دیرتر از ایران شروع شده و با توجه به تعداد تستهای ایران تاکنون چگونه میتوان گفت جایگاه ایران قابل قبول و نزدیک به آمریکاست؟ در مقایسه با کشورهای تاپ دیگر چه؟

        پ.ن: هیچ قصد و غرضی از پرسش این سوال ندارم و صرفا برای اطلاع بیشتر خودم با توجه به عبارت شما آنرا مطرح کردم.

        1. ضمن تشکر از حسن دقت و توجه شما!
          – با توجه به مقدار قبلی ایران که عدد 80 هزار بود، چگالی چیزی حدود 900 میشد که بسیار نگران کننده بود. پس از اصلاح چگالی ایران به 2200 رسید. لذا منظور از قابل اطمینان تر، الزاما مقایسه جهانی نبود، قیاس با شرایط عجیب قبلی بود! هر چند در مقایسه با سایر کشور ها عدد ایران معمولی محسوب میشود. از بلژیک، ژاپن و … بهتر است، به انگلستان نزدیک است، و از آلمان، ایتالیا و اسپانیا کمتر است.
          – در مورد آمریکا هم در زمان تهیه گزارش تعداد تست این کشور 1.300.000 بود که به نسبت جمعیت 4000 تست بر میلیون بود. از آنجا که تعداد تست ایران بین 6 هزار تا 10 هزار متغیر بوده است، تخمین چگالی ایران (پیش از اعلام مسئولین رسمی) نیز به نزدیک بین 2500 تا 3750 میرسید که در حالت بیشینه به چگالی آمریکا نزدیک است.
          – در ایران به خاطر مسائل تحریمی و با توجه به اینکه تحویل کیت های ایرانی پایان فروردین صورت می‌گیرد، این احتمال وجود دارد که ملاحظاتی در مصرف کیت و تعداد تست وجود داشته باشد که به نظر مسئولین با راهکار جایگزین غربالگری ملی بخشی از این کمبود را جبران و تست را مختص به افراد دارای علایم اولیه کردند.

          1. باتشکر از پاسخ جامع و دقیق‌تان…
            در راهتان موفق و پیروز باشید

  3. به تازگی این سایت آمار تست‌های ایران را به 186هزار تست افزایش داده است… آیا این عدد را با همچین محاسبه‌ای بدست آورده یا بر اساس گزارشی دیگر این آمار را اعلام کرده است؟

    1. سلام
      خیر این عدد تقریبی نیست و بر اساس اعلام شب گذشته دکتر جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در توییتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا